Svar: Gode måltidsvaner
16. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære tvillingemor
Det er rigtig dejligt at høre, at I har haft glæde af min bog om søvn - tak for det! :)
Det er begrænset, hvad der findes om gode måltidsvaner til børn, men der er lidt muligheder. Inden min bog om det emne kommer, så skulle I jo gerne være godt igang med skemaden og familiemaden ... men den kommer, det lover jeg!
Der findes flere kogebøger til børn og børnefamilier. Katrine Klinken har blandt andet lavet en række kogebøger med forskellige gode opskrifter. Ellers kan du læse om titler som:
Æblekinder og kondisko - en forældreguide til sunde og glade børn. At Berit Elkjær
Den rene barnemad - fra mos til middagsmad. Af Anne Hjernøe, Jette Hjernøe og Pia E. Brown
Glad mad - en familiekogebog. Af Kirsten Dalgaard og Inge Skovdal.
Det er nok bogen "Æblekinder og kondisko", der rammer bedst ind i det du søger, da den også indeholder forslag til motion, madpakker og praktiske løsninger og ikke kun opskrifter.
Men ellers handler det meget om at give dine børn mad, som tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden. Og med den alder de har nu, må de få næsten alt. Det vil være rigtig godt at give dem mad i stykker - både større stykker de kan sidde med i hånden, men også mindre stykker som de kan øve deres pincetgreb på.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk (mme eller sødmælk) af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jern og vitaminer)
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, smørbart tun og rogn. Kan også tilbydes rejer, muslinger, krabbe, stykker af fiskefilet eller lignende. Også ½ hårdkogt æg, kogte grøntsager, kogte pastaskruer osv. Og derudover suppleres de stadig med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lidt mysli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefilet, frikadeller (kød eller fiskedeller), stykker af farsbrød, medister, laks, - hvad I nu kunne tænkes at spise. Der skal være mad i stykker og moset mad. De skal have ris, pasta, grøntsager, kartofler, kød, fisk, sovs. Vand eller mælk (mme eller sødmælk) af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en middagslur de tager
Sen aften eller først på natten: Ammes eller flaske
Jo mere I kan give jeres børn nu, jo mere variation, jo mere at bide i, gumle på, smage på osv. jo mere forebygger I kræsenhed, jo bedre spisevaner får I skabt. Det er vigtigt at udnytte børnenes naturlige lyst til at smage og putte i munden, for når de først bliver 1 år, så vil de ikke automatisk undersøge med munden, men vil lege mere med maden, de vokser ikke så meget mere og vil spise meget selektivt. Så jo mere forskelligt de er præsenteret for inden de er 1 år, jo bedre er det faktisk :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem. Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske