Svar: Svært at se hans træthedstegn
15. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre til lille William :)
Tak for jeres brev og velkommen til :) og tak for jeres fine beskrivelse af tiden frem mod nu.
For mig lyder det som om at I skal arbejde lidt på en fast dagsrytme, for I skriger at "nogen gange går den altså ikke, og så må vi vugge ham, især hvis han har sovet en lille lur tidligt på aftenen" og det er helt naturligt at han ikke vil kunne sove når I putter ham, hvis han nogle dage powernapper sidst på dagen, først på aftenen. Derfor vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han sover to lure dagligt, som kan passe med en puttetid omkring kl. 20.
Derudover er det vigtigt at han får mad til faste tider, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem og at der ligger en fast rytme omkring dette. Det er med til at påvirke hans indre ur, hans cirkadiske rytme og igen give ham lidt fornemmelse af, hvornår det er sovetid og hvornår det er aktiv tid.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvordan dagene forløber lige nu, men her er mit forslag til, hvordan det kan se ud, for et barn på 7 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sidde med og sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske. Sover her måske kun 45-60 minutter, og det er helt okay.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og tidspunktet varierer her efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Må her gerne sove et par timer
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, suppleres med lidt frugtbåde i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil f.eks. være rigtig fint at give lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt kødsovs hvor kødet har stået og småsimret i tomat med løg, hvidløg, timian og oregano, lidt laks fra ovnen osv. Tilbydes brødskorper, kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det vil som I kan se være rigtig godt at arbejde på en plan, for han sover kort formiddagslur og længere middagslur, netop for at få skabt en rytme, hvor han ikke behøver sove 3 lure dagligt og derfor naturligt er mere parat til at blive puttet, når I så putter ham om aftenen.
Maden, tidspunktet for mad og hvad han tilbydes er på samme måde vigtigt for hans rytme.
Og så skal han i første omgang lære at sove uden at få flaske om formiddagen. Det er langt lettere at lære det om dagen og så få indført et nyt ritual, putteklud, kærtegn, måske gå en tur med ham i barnevognen eller lignende - og på sigt så også lære ham at sove uden flasken på andre tidspunkter af døgnet.
Når I putter ham om aftenen, så er det vigtigt at han får sin flaske og I må gerne give ham flasken i sengen, så han ikke opleves at blive flyttet. Det betyder ikke at han skal falde i søvn med sin flaske og forbinde flasken med at overgive sig til søvnen, men det er vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt. I skriver "når vi ligger ham ind, går der ikke lang tid før han græder" og det er her vigtigt at I gør klar til natten, der hvor han skal sove.
Det at skulle falde i søvn er for børn altid forbundet med adskillelse fra forældrene. Og hvis man vælger f.eks. at give flaske i stuen og derefter flytte barnet over i sin egen seng, så kan det opleves som noget, der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Derfor græder han, når I flytter ham og når I går.
Lige nu er det altså vigtigt at han er helt parat til at sove og at I giver ham flasken hvor han skal sove og først, når I ved at det er tid. Og tidspunktet afhænger af dagsrytmen. I bør elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han får sin mælk, for at forebygge mellemørebetændelse.
Og så er det rigtig godt, hvis I kan sidde lidt hos ham, kærtegne ham lidt, berolige og betrygge, holde lidt i hånd osv. til han så sover. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette og han så falder trygt til ro, end at bruge 1 time på at gå frem og tilbage og han er ulykkelig og forbinder det at sove med noget som ikke er rart :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske