Svar: Frustrationer om søvn
15. maj 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Din dreng er stadig så lille at det er begrænset, hvor meget du kan lave faste planer. Han er nødt til at kunne flekse sin søvn og det betyder at han nogle gange vil sove et langt søvnstræk på 2-3 timer og andre gange vil sove ½ time, på samme måde vil han nogle gange fint kunne være vågen i 1½-2 timer og andre gange kan han kun klare at være vågen i ½ time, så skal han sove igen...
Generelt kan man sige at børn i jeres drengs alder, har brug for ca 15½ timer søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover f.eks. 5-6 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk. Nogle børn sover længere nattesøvn og sover så kortere om dagen og det er også helt okay. Nogle børn vil i 2 måneders alderen sove to lange lure dagligt f.eks. en formiddagslur på 2 timer og en middagslur på 3 timer. Men andre børn sover 3-4 små lure i løbet af dagen og trives bedre med denne rytme - igen, sålænge han ikke er ældre, er du nødt til at prøve at indrette efter hans behov.
En god tommelfingerregel er dog, at han ikke bør være vågen i mere end højst 2 timer af gangen, så skal han have mælk og skal sove igen. Og har han svært ved dette må du skærme ham, svøbe han, trille ham osv. for at få ham til at sove :)
Deruodver vil det være rigtig godt at du lægger mærke til hans bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv.:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur - samme signaler). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til dig er altså at du prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver du måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver du at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter du ham også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt.
Du skal også, som du har læst, være opmærksom på hvornår han spiser og hvor meget mælk du giver ham. Nogle børn vil i din drengs alder, have behov for lidt ekstra mælk inden de skal sove. Det afhænger helt af, hvordan jeres rytme er.
Hvis I har en rytme, hvor din dreng tilbydes flaske, når han vågner af en lur og der spiser sit egentlige måltid, så kan det være en idé at give ham måske bare 50ml inden han svøbes og puttes til lur. Han har en alder lige nu, hvor han vokser rigtig meget, nogle dage har det også været ekstra varmt og han kan sagtens have behov for at få en lille smule mere mælk især inden han skal sove.
Sutten er fin at bruge, den sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden og også luften igennem systemet. En sut kan derfor være en rigtig god idé, når han efter et måltid skal have hjælp til at overgive sig til søvnen og finde ro - også selvom han lige nu stadig taber den :)
Lad sutten indgå som en del af putteritualet, træk gerne en stofble igennem suttens ring, så han har en klud ved ansigtet. Den kan hjælpe ham med at holde sutten ved munden og samtidig giver den tryghed og ro at have ved ansigtet.
Så princippet er altså at du kan starte med at give mælk, når han vågner af en lur - hvis han har sovet længe er han naturligt sulten. Sørg for at han spiser godt og effektivt der, få ham til at bøvse, skift hans ble, snak med ham, lad ham pludre, studere dig, verden osv. og når han så er parat til at skulle sove igen - måske efter 1½ time (nogle gange lidt før, andre gange lidt senere) så svøber du ham, tilbyder ham igen lidt på flaske og putter ham.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Hold ham svøbt, fordi det hjælper ham til fysisk ro og letter overgangen fra din favn til seng. Og giv ham gerne sutten med en klud koblet på. Hovedet drejet til siden, så sut og klud støttes af madrassen :)
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, ligger han i barnevognen så tril den frem og tilbage.
Stil han lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm, stil ham til at sove udendørs når vejret er godt eller lad ham sove i soveværelset for nedrullede gardiner og i et køligt rum fyldt med frisk luft inden han skal sove. Du må også meget gerne indføre en rutine, hvor du dagligt f.eks. til middagsluren triller ham en lang tur, så han lærer at sove et godt langt stræk midt på dagen. Det kan være en måde at påvirke hans indre ur og få skabt en god rutine fremover.
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove" netop om børn og søvn og hvad du kan forvente i de forskellige aldre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske