Svar: Plan for dagen - 5 mdr.
13. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Leah's Mor
Det lyder som om at din datter er glad for skemad og som om at I er kommet godt igang med det. Det lyder også som om at du har fint med mælk og at hun er god til at regulere sit behov.
Med den alder hun har, vil det være en rigtig god idé at arbejde på en fast plan for dagen. Det er vigtigt med gode rutiner og ritualer, det giver tryghed for din datter, det påvirker hendes indre ur og gør at hun begynder at sove bedre og at du kan begynde at få lidt overblik og nogenlunde passe dagen ind, så det hele kan gå op i en højere enhed :)
Da hun allerede er godt igang med skemaden og er glad for at spise, så synes jeg at du nu skal prøve at give hende skemad 3 gange dagligt. Ikke store mængder af gangen, det vil være fint at hun bare får ½ til 3/4 af gangen, vand af kop og så ammes som hun plejer. En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre, vågner evt, med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30, sover her måske 1-1½ time
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos, det vil være fint at variere lidt fra dag til dag, så hun får forskelligt at spise, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, må her gerne sove 1½-2½ time
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap på ½ time.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20-20.30 som nu
Tidlig nat 01: Ammes som nu og sover videre.
Jeg har forsøgt at lave planen ud fra de tider du angiver og som du kan se, så kører rytmen sådan, at hun får skemad når hun vågner af en lur og ammes inden hun skal sove igen. På den måde sikrer du bedst plads til begge dele.
Det vil være rigtig godt at arbejde på to lidt længere lure, en formiddagslur og en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Det vil være rigtig godt, hvis I kan få skabt en rytme, hvor din datter sover længst til middag - det gør ikke noget, hvis hun kun sover 45 minutter om formiddagen, hvis hun så sover 2½ time til middag eller mere. Det vil nemlig på sigt gøre, at hun kan begynde helt at springe sin powernap om eftermiddagen over og på den måde gå over til kun at sove to lure dagligt. Det vil de fleste børn kunne trives med i 6-7 måneders alderen :)
Det vil også være rigtig fint at hun lige når at registrere at hun puttes i sin seng, barnevogn eller hvor hun nu skal sove. Det betyder ikke at du skal lægge hende vågen i seng, men at du stadig skal amme hende og lade amningen være en del af hendes putning, men du må gerne forsøge at flytte hende fra din favn og ned i seng lige der, hvor hun misser med øjnene og registrerer hvor hun ligger og altså ikke sover dybt.
Flaske med vælling - det behøver hun ikke at få, når hun får grød og trives på modermælk. Modermælkserstatning og vælling kan dog mætte mere end modermælk, så hvis du oplever at hun ikke mættes nok af din mælk og begynder at melde sig hver anden time for at spise om natten, så kan en flaske være en mulighed. Modsat, så skal mæthed skabes hele dagen igennem og hun skal have både skemad, vand og mælk om dagen, for at kunne undvære om natten ...
Hvis du har et ønske om at hun skal lære at tage flaske, fordi hun skal kunne passes af andre før hun er 1 år, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu, så hun vil tage den. Men hvis du skal være hjemme hos hende og gerne vil bibeholde amning så længe som muligt, så behøver du ikke give flaske. Så det afhænger helt af, hvordan du forestiller dig de næste måneder frem :)
Med hensyn til aktivering så er det fortsat vigtigt at ligge på maven og at du hjælper hende med at trille, dreje, sparke, hoppe på dine knæ, krybe osv. Jo mere bevægelse, jo bedre er det. Også pludren er vigtigt og sproget udvikler sig mere og mere, der kommer flere og flere lyde på og lydende bliver brugt mere og mere bevidst, der er latter, kluk, bevidste smil og barnet indgår fint i dialog og kontakten og samspillet er vigtigt.
Legetøj kan være dig selv, din datter - at I tumler og danser sammen. Rangler, ophængte ting, bolde der kan trille - gerne bolde med ting inden i, som bevæger sig. Spejl så din datter kan se sig selv og også se dig.
Hendes hånd-øje-koordination bliver bedre og bedre, derfor vil det være rigtig godt, at give legetøj, som ikke kun kan ses, men som hun også kan øve sig i at række ud efter, gribe og smage på. Det vil være godt at I her finder ting i forskellige faconer, størrelser og i forskellig struktur - i træ, stof, plast osv. naturligvis sikret og uden tilsætningsstoffer osv.
Gå efter aldersangivelserne på legetøjet og find noget, som du tror vil interessere :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske