Svar: Modermælk nok
13. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives godt med fire amninger dagligt - morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Derudover vil hun skulle have mælk i sin grød og mos og så skal væskebehovet dækkes af vand af en kop.
Når hun bliver 8-9 måneder gammel, vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Stadig skal der bruges mælk i grød og mos og vand gives sammen med maden og som tørstslukker imellem måltiderne.
I 10-12 måneders alderen vil to amninger ofte være passende - de ligger ofte aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. De fleste børn vil i den alder naturligt få et surmælksprodukt om eftermiddagen, spise ost, sovs og lignende og hvis din datter ikke får dette, så kan det være okay at du bibeholder en ekstra amning midt på dagen, for at sikre hende mælk/kalk nok.
Du kan altså sagtens sikre din datters behov for calcium ved at amme og netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Så at bibeholde amning 3 gange dagligt indtil din datter er ca 12 måneder kan være okay, hvis du fjerner mælk fra kosten.
Du skal være opmærksom på at mælk også er med til at energiberige din datters mad og at du stadig bør bruge mælk i grød og mos. Det kan dog sagtens være udmalket modermælk du bruger. Hendes mad bør ikke laves udelukkende på vand. Hun vil ikke kunne spise portioner der er store nok til at dække hendes egentlige behov for energi, derfor er det vigtigt at bruge mælk i madlavningen og også tilsætte fedtstof til hver portion.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Og hvis barnet ikke får dette, så altså modermælkserstatning eller modermælk i passende mængde.
Hvis jeg skal sætte mængde på mælkeindtaget, så vil min rettesnor være:
6 måneder - 800-1000 ml mælk
7 måneder - 750 ml mælk
8-9 måneder - 600 ml mælk
10-12 måneder - 500ml mælk
mere end 12 måneder - 350-500ml mælk
Og derudover altså mælk i grød og mos, ost, sovs osv. og væske i form af rent vand der drikkes af en kop.
Jeg håber at du hermed har fået lidt idé om, hvad der er din datters behov nu og fremover. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske