Svar: Hvad pokker kan vi gøre for at hun bliver i søvnen?
11. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Lea
Tillykke med lillesøster og dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om at det er gået godt med at blive en lille familie på fire :)
Netop med den alder jeres datter har nu, så begynder hun at opleve lidt mere af verden. Hun begynder f.eks. at se farver nu og fornemmer former, bevægelser. Hun kan også se længere og kan genkende puslepladsen, billedet på væggen, hvor du plejer at sidde og amme osv. Det betyder at hun naturligt godt kan drømme lidt mere i øjeblikket og helt små børn, drømmer også ligesom større børn gør.
Vi ved ikke helt hvad små børn drømmer om, men vi ved at alt hvad de oplever om dagen skal bearbejdes netop når de sover. Vi ved at det netop er, når indtrykkende lejrer sig under søvn, at barnet lærer og udvikler sig og man har ved at sætte elektroder på spædbørns hjerner fundet ud af, at de drømmer rigtig meget.
Det er også ofte sådan, at små børns mororefleks er meget voldsom. Mororefleksen er barnets faldrefleks. Det sker ofte at børn efter at have sovet i måske 20-30 minutter pludselig spjætter voldsomt med arme og ben, det giver et ryk i dem og det er mororefleksen der sætter ind fordi hun her skifter søvnfase. Det er lidt ligesom når vi voksne falder i søvn, så kan vi også nogle gange spjætte som om vi falder. Det gør spædbørn også og hvor vi er i stand til at sove videre, så vågner de op, græder ofte lidt og har brug for hjælp til at blive beroliget og komme videre i søvnen.
Det bedste man kan gøre her er at svøbe hende, som I også har forsøgt, fordi svøbet hjælper hende til at holde fysisk sammen på sig selv. Det gør at de spjæt hun har med arme og ben ikke bliver så voldsomme at de vækker hende.
Det kan også hjælpe med en sut, fordi det at sutte virker beroligende og får kroppen til at slappe af. Og så kan det også hjælpe at I stiller jer i nærheden og har hænderne på hende, beroliger, kærtegner lidt osv. lige der, hvor I erfaringsmæssigt ved, at hun spjætter og plejer at vågne. Prøv at holde jer i nærheden og vær klar til at berolige, trille lidt med vognen eller berolige med jeres hænder, så hun ikke når at vågne for meget op, men netop med det samme hjælpes videre i søvnen.
Nogle børn har også glæde af en doodoo bamse eller lignende, som er en bamse der kan afspille hjertelyd. Det at barnet ligger med lyd som minder og tiden i livmoderen kan give ro og vil hos nogle børn have stor effekt.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske