Svar: I kan ikke ændre rytme fra den ene dag til den anden
10. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Lærkes mor
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have brug for at sove to lure dagligt. En formiddagslur og en middagslur. Mange børn vil i denne alder, sove kortvarigt og samlet vil deres dagslure kun vare måske 2½-3 timer. Det kan virke som om at de ikke vil gå glip af noget, skal følge med i alt og derfor næsten ikke har tid til at sove. Andre børn sover i denne alder ca 4 timer i løbet af dagen og det er også helt i orden - det man skal regne med her, er så at nattesøvnen naturligt vil være kortere ..
Samlet vil børn i denne alder normalt have behov for ca 14 timer i døgnet. Hvis barnet sover 2½ time samlet i løbet af dagen, vil nattesøvnen således skulle vare ca. 11½ time. Hvis barnet sover 4 timer i løbet af dagen, så vil nattesøvnen naturligt vare ca 10 timer.
Din datter sover ofte 4-4½ time i løbet af dagen og sover fra 19-19.30 til 04/05 - det svarer til at hun sover 9-10 timer om natten og samlet altså sover præcis det man må forvente. Det er altså helt naturligt at hun vågner kl 04/05, hun sover det hun har behov for når du ser på hendes samlede søvn.
Det du skal overveje er hvorvidt du vil ændre på dette. Hvis du vil det, så er du nødt til at ændre på hele hendes rytme. Du kan ikke bare putte hende senere eller få hende til at sove længere, så skal hele planen for dagen laves om. Det betyder også at det er dig der skal ind og styre mere, hvornår din datter sover og at du kan være nødt til at vække hende, for at få en mere hensigtsmæssig rytme skabt på sigt. Jeg kan ikke helt vurdere, om du er interesseret i dette ...
En dagsplan til et barn på 8 måneder, kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Små bidder af ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Formiddagslur sover her måske en lille times tid, 45-60 minutter
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget. sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, små bidder af en bolle, lidt frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Mad der tager udgangspunkt i jeres mad, mad med bid, mad der smager af noget. Almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs.
Suppleres evt. med en godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det kan sagtens være at jeres datter kan trives med den rytme hun har lige nu - det lyder sådan. Spørgsmålet er om I trives med det ...
I kan ikke ændre rytme fra den ene dag til den anden, men er nødt til at ændre dag for dag, ved at flytte med 15 minutter af gangen. I kan læse om dette i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!". Min plan her skal ses som et mål I kan arbejde hen imod og måske vil du allerede ud af planen kunne se, hvordan I kan ændre noget hos jer.
Hvorvidt det vil hjælpe at vække jeres datter om dagen så hun ikke sover så længe og at hun så derved vil forlænge sin nattesøvn - det kan godt være. Det kan være et forsøg værd, men det er ikke sikkert det virker. Det kan godt være at hele rytmen skal ændres og det er derfor jeg har givet mit forslag til hvordan en dag så kan se ud ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske