Svar: Vil kun spise mos
10. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af det med grovere mos og mad med mere bid og her anbefaler jeg, at man adskiller tingene.
Det er rigtig godt at du giver små hapsere af forskellig slags og mosen du så supplerer med ved siden af må gerne være blendet. Det vil hjælpe jeres dreng at du giver ham hapsere med fingrene og også lader ham selv forsøge sig, og at du giver ham grød og mos med skeen. Så han lærer at det der kommer med fingrene skal tygges og det der kommer med skeen er let at synke, fordi det er blendet ...
Det er også helt rigtigt som du gør, at du forsøger at komme hapserne ind i munden på ham - og lægger dem i siden af munden - så han med det samme få tygget sammen.
Planen du har sendt ser fin ud, dog må han gerne få mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks, rødspættefilet eller lignende. Hvad I andre nu spiser. Det vil også gøre det mindre frustrerende for dig, fordi du ikke skal smide mad ud - I skal nu spise stort set det samme :) Og det vil også gøre det mere spændende og interessant for jeres dreng at spise, at han får mere variation, mad der smager af noget og får mad, som han kan se at I andre også spiser :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør (du kan bage havregynsboller - se opskrift i babykøkkenet her på siden under web-tv/babykøkken), frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Giv også kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende - gerne rester fra aftensmaden. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det må godt være fra glas). Vand af kop.
Puttes til middagslur med flaske
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med revne æbler, banan, lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop
Aften: Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefilet, laks, frikadeller, farsbrød - give ham sovs til maden, giv ham mad med fingrene og med gaffel og lad ham også sidde med noget i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Godnatgrød kan indgå som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Som du kan se ligner min plan meget din - og det lyder for mig som om at du skal lade tiden arbejde lidt for jer. Jeg anbefaler at du giver små hapsere i munden og supplerer med den bløde skemad, han er glad for. Giv ham mad at sidde med selv, øve sig mundmotorisk på, mad der tager udgangspunkt i jeres mad, mad der smager af noget.
Det gør ikke spor at han kun spiser 4 små brødhapsere, to pastaskruer og så får sin mos på ske - bare det at han er igang og har lyst og interesse for at prøve, det er rigtig fint :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske