Svar: Utilfreds ved måltider
10. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og velkommen til :)
At din datter så bestemt lukker munden for skeen, og kniber munden sammen og skubber maden væk, hænger meget fint sammen med hende alder. Det er ofte et udtryk for egen vilje, et ønske om medbestemmelse og udtryk for at hun ikke vil mades, men at hun vil spise selv. Derfor er du nødt til at imødekomme hende ved at tilbyde hende mad i stykker, mad som kan spises med fingrene og som kan spises med gaffel :)
Den rytme hun har er fin for hende - hun lyder til at trives med at sove sent hele dagen igennem og dermed også gå sent i seng om aftenen. Det er helt naturligt at hun først sover kl. 21 eller senere, når hendes anden lur ligger mellem 16-17, det vil naturligt påvirke nattesøvnen. Det er som sagt helt fint og okay at sove på denne måde, hvis alle trives med det, men hvis I gerne vil have hende i seng tidligere og have ændret hendes rytme, så er I nødt til at ændre lidt hele dagen igennem.
Som det er lige nu får hun en del bryst/flaske i løbet af dagen. Hun skal naturligt have væske og mælk, men det påvirker også appetitten at mælkeindtager om dagen fylder en del. Samtidig lyder det som om at hun sover rigtig længe på en flaske og jeg vil faktisk foreslå jer at I fjerner formiddagsflasken/amningen og i stedet indfører mellemmåltid. Jeg vil formode at hun vil vågne efter en kortere formiddagslur, hvis hun får mere rigtig mad og ikke mælk og hvis ikke må I overveje, om I vil begynde at vække hende så hun ikke sover så meget først på dagen - simpelthen for at få ændret hendes rytme.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hendes indtag af mme), frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle med smør, som hun selv kan sidde og spise. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 10 uden at få mælk først, sover her 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, som hun selv kan spise. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk på en ske. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30/14 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget, må her gerne sove 2 timer
Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes lidt tykmælk med frugtmos (godt til maven), vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad, udgangspunkt i den mad I andre spiser, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og moset mad, så hun både spiser med fingrene og får mad med ske/gaffel. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske x en.
Som du kan se er der tre amninger eller flasker i denne plan og jeg anbefaler at de ligger inden middagslur, aften og sen aften eller en gang i løbet af natten. På den måde sikrer du bedre plads til den rigtige mad - at fjerne mælken om formiddagen giver plads til mellemmåltid og større frokost. Dertil kommer at hun som sagt måske vil sove kortere formiddagslur, når mælken springes over. Det er et forsøg værd.
Som udgangspunkt skal børn jo have lov til at sove, når de sover og I skal overveje om det gør noget at hun først sover kl. 21 eller senere. Hvis I vil ændre det, er I nødt til at ændre hendes lange formiddagslur for at få flyttet hele rytmen og er altså så nødt til at vække hende ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske