Svar: Fra 2 til 1 lur - 17 mdr.
10. maj 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Mamma til S.
Overgange er ofte svære - det gælder både når barnet skal gå fra tre til to lure, fra to til en lur og når barnet på et tidspunkt skal springe sin middagslur helt over.
Det vil normalt være nødvendigt at flekse lidt i denne periode. Det betyder at det vil være helt normalt at dagplejer putter S. en gang dagligt og de dage han er hos hende, sover han altså kun en middagslur. Hjemme kan han dog sagtens have brug for to lure de fleste dage og så må det være sådan.
Som du skriver, vil han ofte fint kunne holde sig vågen, når der er aktiviteter omkring ham, når der sker noget og han har det godt og er glad. Men hvis der ikke sker særlig meget, hvis I kører i bilen eller bare er hjemme og hygger - ja så falder han i søvn.
Jeg synes derfor at du skal lade S sove en lur hos dagplejer de tre dage om ugen han er der og så må du hjemme nogle dage give ham to lure, fordi du fornemmer at det er hans behov. Da han står tidligt op er det naturligt at han har brug for en ekstra lur mange dage - og de dage, hvor I skal noget, hvor der er aktiviteter, her springer han så den ene lur over og sover som hos dagplejer :) Du er nødt til at følge det han umiddelbart viser behov for.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske