Svar: Min dreng på 5 mdr. støtter ikke på benene
2. juli 2003
Alder:
5 mdr.
Hej
De fleste børn vil støtte på benene i 3-6 mdr.´s alderen, hvis man f.eks. holder dem i oprejst stilling på skødet.
De fleste børn vil, når de nærmer sig 6 mdr.´s alderen også begynde at hoppe.
Der er dog nogle børn, der er lidt senere til det. Der er dog forskellige ting du kan gøre, for at hjælpe din søn på vej.
For det første er det vigtigt at han ikke sidder for meget placeret. Det vil sige undgå autostol/skråstol/sækkestol og lad ham så vidt muligt være på et tæppe på gulvet.
Undgå også at placere ham i lift eller lignende. Med den alder han har, skal han have mulighed for at bevæge sig så meget som muligt.
Anbring ham altid på maven, når du ligger ham på gulvet. Gør det til en vane at det er sådan du lægger ham fra dig. Han skal ligge på maven hver dag, også selv om han ikke er glad for det.
Hold om hans underben og lav cykelbevægelser med ham og lad ham selv arbejde med.
Grib om hans hænder og håndled og lad ham selv prøve at trække sig op fra rygleje.
Tag let fat om hans lægge og bøj hans knæ og hofte. Lad hans underkrop rulle fra side til side.
Tag i svømmehallen og lad ham blive strakt ud i det varme vand. Hvis du har en hjælper vil det være en god idé også at lave cykelbevægelser i vandet og plaskebevægelser med strakte ben. Træk ham igennem vandet, så han får fornemmelse for at være helt udstrakt.
Han kan godt lide hoppebevægelser. Lad ham hoppe på dine knæ, mens du støtter ham under armene. Vælg dette fremfor "hoppegyngen". En hoppegynge har en fjedringsmekanisme og styrker derfor ikke på samme måde din drengs oplevelse af sin egen krop og muligheden for selv
at være aktiv.
Du kan evt. tage bleen af ham. Det at ligge uden ble betyder for nogle børn, at de bedre kan bevæge sig frit.
Jeg tror ikke du skal være nervøs. Jeg synes dog at du skal prøve ovenstående og hvis det ikke hjælper er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med "projekt bevægelege"
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske