Svar: Træt af havregrød, godnatgrød
9. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Du kan lave mange slags grød, du kan i princippet lavet grød af alle slags gryn, flager og mel og på den måde variere det du giver din søn. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da han endnu ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på. Grøden er klar til servering. Kom evt. lidt frugtmos på som topping, for at variere og give lidt sødme - men ikke for meget inden sengetid :)
Du kan også købe grødblandinger - Aurion sælges i større supermarkeder og kan også bestilles over nettet. De laver f.eks. en "Altid mæt grød", en "Krudtugle grød", og "Den glade maves grød" og det vil du godt kunne give din dreng med den alder han har nu.
Og ellers så er det også ganske udmærket at give ham en banan og en kop mælk, når han skal sove. Der er også tryptofan i banan og det kan være en let og praktisk løsning, hvis man en aften har travlt og ikke lige kan lave godnatgrød :)
Rigtig meget held og lykke, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske