Svar: Spekulationer om søvn om dagen
9. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Tillykke med lillebror og dejligt at høre at Jacob er glad for ham og at det går godt med de to sammen :)
Du har sandsynligvis ret i at dine drenge hører til de børn, der har svært ved at skifte søvnfase. Sådan er der nogle børn der er, de sover let og der, hvor de så skal skifte til at sove lidt dybere, vågner de ofte op. Barnet har altså svært ved overgangen fra en søvnfase til en anden, og det skift bringer barnet op i nærheden af vågen bevidsthed. Det er ikke ensbetydende med at barnet skal op, men derimod at man skal forsøge at lulle barnet til ro, hjælpe det videre i søvnen, så det får sovet den sammenhængende mængde søvn, det har behov for.
Men, når det er sagt, så er det også naturligt at børn i din drengs alder sover en kort formiddagslur, en lidt længere middagslur og en powernap sidst på dagen og måske skal du lade ham komme op, når han vågner om formiddagen. Han virker jo umiddelbart ikke ked af det og lyder ikke til at pylre og virke særlig træt - så hos jer kunne det måske være en løsning at du kun arbejder på at hjælpe ham til en lidt længere lur en gang dagligt og forsøger at køre en sådan rytme naturligt ind.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte med en ekstra amning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske en lille times tid
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover herefter dagens 3. lur som ofte er en kort powernap.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes som nu og sover videre til næste morgen tidlig - i øvrigt utrolig flot at han allerede nu sover igennem! Dejligt! :)
Måske skal han puttes lidt senere end du plejer at gøre, måske er det som jeg siger, okay at han sover kort formiddag og eftermiddagslur og det kun er midt på dagen at du skal hjælpe ham til en længere lur ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske