Brev:
Midt i en søvnkrise?
9. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Midt i en søvnkrise?
Kære Helen
Min søn har aldrig sovet rigtig godt. Søvnen om natten har været urolig lurene om dagen præget af mange opvågninger, hvor han dog kunne hjælpes til at sove videre.
Nu er vi så vist midt i den søvnkrise, du beskriver for alderen i din bog.
Fra han blev 3 måneder er lurene kun på 45 min. medmindre han køres i barnevogn eller jeg sidder ved siden af vuggen og giver sut og nusser hele tiden efter de 45 min. er gået. Om natten er han også meget urolig og ofte suttesøgende. Finder dog ikke altid ro ved brystet, men jeg ammer ca. 4 gange. Han ligger somme tider vågen i op til 2 timer, men ellers ligger han med lukkede øjne men er utilfreds.
Jeg ammer men har enkelte gange forsøgt med flaske til natten. Det påvirker ikke nattesøvnen. Der er mælk nok, det sprøjter ud, men han er ikke interesseret i at ligge ved brystet ret lang tid af gangen. Han har feks heller aldrig "tanket op til natten".
Jeg har ikke fået ham vejet siden han var 8 uger. Jeg er dog så småt begyndt med skemad nu.
Planen for dagen har set nogenlunde således ud:
kl. 6 op (vågner selv, ofte ulykkelig og det eneste der hjælper er at stå op) Ammes inden vi står op.
Kl. 7.30 lur. Sover 30-60 min. i altanbarnevogn. Ammes inden.
Kl. 9 Opstartet med smagsprøver (hirse og risgrød med frugtmos) efterfølgende amning
Kl. 11 ammes og puttes i vuggen eller går tur med ham i barnevogn. Hjælpes således til at sove ca. 2,5 timer. Jeg plejer at lade ham falde i søvn i barnevognen og går så når han græder efter 45 min. så sover han videre.
Ammes efter lur
Kl 16.30 ammmes og sover 30-60 min
Kl. 17.30 ammes igen.
Kl. 19.30 i seng med amning.
Kl. 23.30 amning
Kl. 2 amning
Kl 4 amning
De mange amninger er mest et forsøg på at få ham til at falde til ro, men det hjælper langt fra altid. Oftest slipper han mange gange og sengen er helt våd af mælk. Han sover ikke bedre ved at ligge i vores seng. Tager man man i favn begynder han at skrige.
Jeg forsøger at han puttes vågen og forsøger at aktivere ham i hans vågne perioder om dagen. Og som det fremgår ammes han ofte.
Tror du skemaden er vejen frem? Kan han være sulten? Eller skal jeg lade være med at forsøge at forlænge middagsluren? Jeg tror dog han er træt.
Hilsen den meget trætte mor.