Svar: Struktur for dagen
9. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej igen
Jeg har netop sendt en dagplan til dig i mit foregående svar, mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10 og sover her ca 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og må her gerne sove et par timer.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Mere udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs f.eks. boller i karry, grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se indgår der fire amninger i løbet af døgnet og derudover også 3 større mængder mad og to mellemmåltider. Rytmen kører sådan, at din datter får mad når hun vågner og mælk inden søvn, de gange, hvor hun har brug for det (inden middagslur og til aften) ellers får hun rigtig mad at spise.
Maden er sammensat så den har effekt i forhold til søvn, både indtaget af bestemte fødevare, men også det at hun nu får mad i hånden at gumle på, det giver mental træthed og giver kroppen fornemmelse for at have brug for at sove.
I takt med at du går ind og ændrer på hendes rytme, for at tilpasse den til mit forslag, så vil mange børn naturligt begynde at sove mere om dagen, simpelthen, fordi det at man piller ved rytme gør dem mere trætte. Måske vil det derfor give sig selv hen af vejen og tiden arbejde for jer, fordi du netop skaber ny struktur og nye rutiner :)
Du skal altså lige nu forsøge at følge den struktur som man gennemsnitlig vil forvente ...
Hvis der en dag er en stor afvigelse, så skal den naturligvis have lov til at være der - men du må vurdere, hvad der fungere bedst. Hvis hun trives med kun at sove 45 minutter til formiddag og så pludselig sover 2½ time i stedet, så kan det jo ændre hele rytmen. Sker det kun en enkelt gang, vil jeg ikke gøre noget ved det, men ellers ville jeg overveje, hvordan rytmen så måske skulle være for at være god for hende og om hun evt. skal have lov at sove eller om hun bør vækkes ... Men alt det kan du ikke forberede dig på, her er du nødt til at se hvad tiden bringer og som udgangpunkt må du tro på, at hun sover når hun er træt og vågner, når hun ikke har behov for at sove mere :)
Jeg vil så vidt muligt forsøge at holde fast i tidspunkterne for mad, aktiviteter og søvn også selvom det kan flytte sig lidt +/- ½ time hver vej, det er okay. Men større spring, vil jeg forsøge at passe ind, netop fordi det er vigtigt at hun spiser til faste tidspunkter for at få påvirket det indre ur i den retning du ønsker.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske