Svar: Problemer med dagssøvnen
9. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for din fine beskrivelse af jeres lille datter og de udfordringer I har haft undervejs :)
Når jeg læser dit brev og beskrivelsen af jeres datter, så slår det mig umiddelbart om hun mon ikke kan være det man kalder for "high need baby" - har du nogensinde hørt om dette?
Det er egentlig forkert at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper utroligt mange forældre. Så selvom jeg ikke går ind for at placerer børn i kasser eller give dem 'diagnoser', så kan det her være udmærket, fordi det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er måden hun er på.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Når et barn som beskrives High Need skal spise, så vil det ofte være sådan, at når man giver hende bryst eller flaske, ja så vil hun ikke - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Det vil for forældre virke svært at opfylde disse børns behov og man får meget let en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er High-Need. Det har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
Det kan godt være at jeres datter er det, man vil kalde for en lille "High-Need-pige"- i hvert fald lyder det som om at hun har svært ved egentligt at fornemme vågenhed/træthed, sult/mæthed og i det hele taget er meget opmærksom og på og har svært ved at kapere verden ...
Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at du forsøger at holde fast i en nogenlunde struktur i løbet af dagen, fordi genkendelighed giver tryghed og ro, men også fordi hun godt ka sende forvirrende signaler og det kan være svært at vurdere, hvad hendes behov egentlig er. Derfor kan det hjælpe dig med en fast dagsplan, fordi mad og aktiviteter og søvn kører efter en fast rytme og bliver du i tvivl kan du se på klokken :)
Da hun skal starte dagpleje og dermed afleveres om morgenen, så vil det være en god idé at du forsøger at ændre på hendes rytme, så hun nu begynder at stå tidligere op. jeg kan sagtens følge dine tanker, at du vil lade hende sove til hun vågner af sig selv - og i princippet kan hun også trives fint med at være b-menneske og sin nyværende rytme, men på sigt skal tingene ændres og da I ikke rigtig trives med det nuværende, kan I ligeså godt ændre tingene nu.
Det er ikke et spørgsmål om at hun skal mangle søvn. Selvom du vækker hende om morgenen, så vil hun stadig skulle have sine lure i løbet af dagen og hun vil måske netop begynde at sove lidt længere om dagen - det må tiden vise.
Jeg synes derfor du skal forsøge at vække hende om morgenen og mit forslag til en dagsplan, som også kan passe ind i dagplejers plan på sigt, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10 og sover her ca 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og må her gerne sove et par timer.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Mere udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs f.eks. boller i karry, grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Det er korrekt at hun er for lille til at kunne tage en bamse eller putteklud til sig, men I kan sagtens putte hende med det i håb om at det så på sigt vil være genkendeligt og være noget hun tager til sig, når hun skal sove.
Det er naturligt at hun har brug for nærhed og fysisk kontakt og hvis hun er en high-need pige, så har hun brug for ekstra meget fysisk kontakt, brug for at mærke jer og jeres tilstedeværelse tydeligt. Derfor er det rigtig fint at I sover i samme rum og at du på den måde er der for hende og kan reagere, når hun viser behov. Du må dog prøve at vurdere om hun ikke kan trives med at sove i egen seng og blive beroligt af dine hænder eller om hun skal sove hos dig, for at kunne sove trygt og godt. Det må I tage hen af vejen lige nu er det vigtigste at rytmen om dagen kommer på plads og jeg håber at ovenstående plan viser hvordan.
At hun har haft en enkelt episode, hvor hun er vågnet, har græde og du ikke har vist det og derfor ikke har kunne reagere - det har naturligt påvirket hende, men burde ikke spille ind nu. Det skal du tage stille og roligt, det har ikke skadet hende, det er den langvarige ulykkelige gråd, som der ikke bliver reageret på, som skader børn, ikke fordi det sker en enkelt gang eller to :)
En 3 timers regel ... tja, måske .. jeg har ikke så mange timer mellem måltider og søvn i løbet af dagen, men har dog længere vågentid sidst på eftermiddagen. Du må her forsøge dig lidt frem og se hvad der mon passer bedst :) Jeg er dog ret overbevist om at hvis du følger mit forslag til en dagsplan, giver mad, mælk som beskrevet, sørger for at aktivere hende rigtig godt i de vågne perioder og putter hende når det er tid igen (med det ritual du allerede nu har) så er I rigtig godt på vej. Og du vil på sigt opleve at hendes søvnmønster og evne til at sove mere sammenhængende også ændrer sig.
Så mit svar på dit første spørgsmål er at din datter sandsynligvis er en "hign-need-baby" som har rigtig svært ved at mærke hvornår hun skal være træt, vågen, er mæt, sulten osv. og har ekstra meget brug for hjælp her :)
Mit svar på spørgsmål to er at du skal forsøge at ændre på hendes rytme og arbejde på en rytme som ovenfor beskrevet.
Svar på spm. tre er at den nye rytme i sig selv vil give jer en ændring og at det på sigt vil hjælpe jer. Og dermed også svar på spm. fire - tiden arbejder for jer, men det vil være rigtig godt at du bevidst forsøge at få skabt en mere hensigtmæssig rytme for din datter, hvor hun kommer tidligere op og sover tidligere dagen igennem.
Hun må gerne starte med at sidde op i vognen, kikke på verden og blive fyldt op med indtryk og så blive lagt ned, når hun tydeligt er parat til at sove. Hun kan evt. starte med at sidde skråt op af ryglænet og så derfra være lettere at lægge helt ned.
At søvnbehovet ikke er så stort er normalt for din datter og det er okay så længe hun trives og udvikler sig, har overskud til at møde verden og de forskellige udfordringer verden giver :)
Ad spm. seks - god erfaring er vigtigt. Det siger noget om at hun godt kan lære det, har hun kunne før, kan hun også nu og det er vigtigt at hun netop lærer at falde i søvn på en måde hvor også dagplejer kan putte hende - men i første omgang altså vigtigt at rette ind til en rytme, som også dagplejer kan følge :)
Sut behøver man ikke få - der er en grund til at det kaldes en narresut :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske