Brev:
Problemer med dagssøvnen
9. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Problemer med dagssøvnen
Hej Helen
Nu har jeg altså brug for at få noget hjælp...
Jeg har en skøn pige på knap 7½ mdr. Vokser som hun skal, er glad, nysgerrig og meget aktiv (har i flere måneder kunnet rulle og har lige fundet ud af hvordan man møver så hun nu også kan komme fremad). Fuld af livsappetit - og har måske derfor slet ikke lyst til at sove!
Det er blevet en meget lang mail for jeg mener historikken er væsentlig (har brugt en uge på at skrive på den, i de korte pauser der har været i hverdagen) og min mand advarer mig om at jeg bliver ekskluderet pga. længden.
Jeg har prøvet at gøre det struktureret og klart at markere mine spørgsmål og jeg håber du kan hjælpe mig så jeg kan hjælpe min datter til at få den søvn hun skal bruge om dagen.
Jeg har prøvet at søge råd på nettet, i mødregruppen og hos min sundhedsplejerske men uden meget resultat. De første 4-5 måneder fik jeg at vide min datter jo heller ikke var så gammel. Det skulle nok komme. Nu får jeg at vide at jeg skal skynde mig for hun skal snart i dagpleje og der har de ikke tid til at tage sig af børn der ikke sover…
Min sundhedsplejerskes eneste forslag var at lave et putteritual med bamse e.l. Jeg har prøvet at give hende en bamse med i vognen men det er ikke noget hun umiddelbart reagerer på og jeg mener også du skriver i din bog at hun skal være ældre før den slags kan bruges. Så jeg håber du kan hjælpe.
Vi bøvler både med dagssøvnen og nattesøvnen, men jeg deler det op i 2 mails for at gøre det nemmere for dig så det med nattesøvnen kommer i en mail for sig.
BAGGRUND
Det har været en udfordring med søvn helt fra hun var lille. De første 2 måneder ville hun ikke lægges undtagen på puslepuden (hverken på gulvet eller i en barnevogn - hun gav sig til at skrige så snart man sænkede armene mod gulv/barnevogn) så jeg gik konstant rundt med hende og søvn foregik også i mine arme. Jeg prøvede at lægge hende fra mig når hun faldt i søvn men så vågnede hun med det samme. Også selvom jeg efter sundhedsplejerskens råd prøvede at svøbe hende. Og om aftenen kunne vi heller ikke bare lægge hende i seng.
Det kunne nogle gange lade sig gøre for hende at ligge i sengen hvis vi tog den med ind i stuen men det var ikke et sted hun faldt i søvn. Hver gang hun så ud som om hun var ved at falde i søvn gav hun et sæt og virkede så lysvågen igen.
Hun kæmper tydeligvis imod søvnen. Hun har ikke lyst til/er ikke i stand til at give slip og bare falde i søvn. En af pigerne i min mødregruppe har en datter som bare falder i søvn på aktivitetstæppet når hun er træt - det ville aldrig ske med min datter.
Det skal siges at hun på utrolig vis også kan blive ved med at virke frisk. Jeg har flere gange prøvet at lægge hende i seng om aftenen når hun har virket træt, set på at øjnene er blevet mindre og mindre, tænkt at "nu lykkes det", og så har hun spærret dem helt op og rystet søvnen af sig. Og når jeg til sidst har opgivet fordi hun nu virkede frisk og har endt med at konkludere at ”søvntoget er kørt” baseret på din bog og så tog hende ind i stuen igen så kunne hun snildt lege videre i et par timer. Det samme gør sig for stor dels vedkommende gældende i dag. Man kan ikke mærke på hende om eftermiddagen at hun kun har fået 20 minutters formiddagslur. Men om aftenen er hun nu træt.
Dagssøvnen har altså været en udfordring men til gengæld har hun altid været god til at sove om natten - der har jeg været meget heldig. Hun har selvfølgelig skullet have noget at spise men jeg vågnede når hun begyndte at lave søgelyde i søvne og kunne lægge hende til, inden hun nåede at vågne. Så jeg har ikke prøvet at stå med et barn der var lysvågen og ville lege midt om natten som nogle af de andre mødre jeg kender. Og hvis hun vågnede (hvis det fx var nødvendigt med en skiftning) så var det bare at lægge hende til bagefter så faldt hun straks i søvn. Vi købte før fødslen en bedside crip så hun kunne sove tæt på os. I praksis er det dog endt med at hun sover i vores seng. Det er nemmere ifht. Amning og ifht. At få hende til at falde i søvn.
Nattesøvnen har aldrig været et problem for hende når bare hun kom i seng sammen med os. I starten tror jeg faktisk hun nogle gange er faldet i søvn, mens hun har ligget ved siden af min mand, men så havde vi en urolig periode hvor hun blev ammet i søvn (inden jeg havde læst om søvnassociationer) og nu falder hun kun i søvn om aftenen når hun bliver ammet. Hvis hun bliver lagt i vores seng og det kun er min mand der ligger der giver hun sig til at skrige. Og nogle gange er det også allerede under aftenpuslingen hvis hun kan fornemme at hun er på vej til at blive lagt i seng at hun så bliver helt ulykkelig.
I praksis har det så (indtil for ca. 1 uge siden) betydet at hun kommer i seng samtidig med os. Til gengæld kan hun mange gange godt sove videre om morgenen hvis jeg står op før hende. Hun er heldigvis b-menneske ligesom sine forældre, så når vi kommer i seng kl.23-24 sover hun til kl. 9-10 (til stor misundelse for de mødre hvis børn vågner kl.6 men som ikke tænker på at deres børn til gengæld har sovet fra kl.19/20 aftenen før, så søvnmængden er den samme)
De første 2 måneder kunne hun ikke lægges vågen i en barnevogn (hun skreg helt hysterisk bare jeg sænkede armene ned i barnevognen). Hvis jeg skulle have hende i den skulle hun sove i forvejen (ammet i søvn) og den skulle køre hele tiden, hun vågnede bare vi holdt stille i 10 sekunder. Og adskillige gange har jeg måttet åbne den mobile ”mælkebar” for at kunne få hende med hjem uden at hun skulle græde hele vejen.
Efterhånden begyndte hun at kunne acceptere at blive lagt i den vågen hvis bare jeg kørte med barnevognen med det samme og fandt også ud af at falde i søvn når jeg havde kørt 5-10 minutter. Hun vågnede stadig hvis jeg standsede et øjeblik - til gengæld kunne hun da hun blev ca 3 mdr sove 1½-3 timer hvis bare jeg gik (ja jeg fik en del motion dengang!) og forudsat at hun var ammet fra begge bryster lige inden.
Vi havde en pause med gåturene en måned fra slut december fordi der var for isglat der hvor vi bor men startede så op igen midt januar. I starten vågnede hun efter 40-45 min (det der passer med deres søvncyklus). Nogle gange vågnede hun helt efter de 45 min men de fleste gange kunne jeg få hende til at falde i søvn igen ved at synge lidt. Og nogle gange sov hun bare helt igennem og kom bare med et klynk ved de 40-45 min uden at vågne.
Da hun var omkring 5 mdr begyndte jeg så at træne med at lade barnevognen holde stille når hun faldt i søvn og det gik forbavsende godt. Så godt at da hun var ca. 5½ følte jeg mig som den lykkeligste mor for jeg kunne lægge mit barn i barnevognen når hun virkede træt, hun skulle bare køres 5-10minutter og nogle gange kun 30 sekunder (!) før hun sov. Og enten vågnede hun kort efter 40-45 minutter og kunne så sove videre efter lidt trilning eller også sov hun 1-2timer ud i et. Fantastisk! Nu opførte hun sig som ”alle de andre” og nu kunne jeg også lige pludselig nå noget. Og en lettelse for jeg har virkelig frygtet hvad der vil ske når hun skal i dagpleje hvor de jo ikke har tid at køre rundt med hende og måske bare vil lade hende ligge og græde.
Men så havde jeg en uge hvor jeg var syg og ikke i så høj grad fik lagt hende ud men lod hende sove i skødet og efter den virkede det som om vi startede forfra så hun igen vågnede efter 20-45 minutter.
Ugen efter havde vi så en meget uheldig episode hvor jeg kom ud til barnevognen og hun græd og var helt ulykkelig. Alarmen havde ikke virket så jeg ved ikke hvor længe hun har ligget der, men det passer med at der havde været en bil ca. 10 min før så jeg håber at det er den der har vækket hende (jeg håber ikke hun har ligget der en halv time og grædt!).
Efter det er det min opfattelse at hun var mere ked af det når hun kom ud i barnevognen og når hun vågnede der. Flere gange er hun vågnet skrigende. Det er nu næste 1½ måned siden og i flere uger har jeg måttet gå op ad barnevognen mens hun sov og ikke kunnet give mig til noget fordi hun vågnede efter fx 2 min så igen efter 5 min igen efter 12 min igen efter 10 min osv. Så det var meget afbrudt søvn og efter 45 minutter var det ofte slut, for så var hun blevet for vågen eller for irriteret til at sove mere.
Jeg synes hun er blevet bedre til igen at sove lidt længere ad gangen fra starten (fx 25-30 min ) men det er sjældent jeg får hende til at sove videre når hun vågner – hun sover måske bare yderligere 10 min efter at være vågnet efter de ca. 40 min. Og når hun vågner er det ofte med et desperat hyl. Dengang da det kortvarigt virkelig fungerede nød jeg at der var flere gange hun bare lå og kiggede tilfreds når hun vågnede.
Jeg har prøvet at gå nogle ture med hende for at prøve at starte forfra men nu er hun i mellemtiden blevet i stand til at sætte sig op og elsker at sidde og følge med og det er altså svært at falde i søvn når man hele tiden rejser sig. Eller når man insisterer på at skulle sidde op selvom øjnene bliver mere og mere tunge så man falder i søvn foroverbøjet over dækkenet for så at vågne når mor prøver at lægge en ned igen… (suk). Jeg har sågar prøvet at hun har prøvet at komme op at sidde mens hun sov i barnevognen… (jeg har monteret sele i barnevognen).
Det gør det så heller ikke nemmere at hun er begyndt at døje med bøvser igen. De første mange måneder har de mange gange været skyld i at hun vågnede og græd men jeg troede at vi var ovre dem for jeg synes det er lang tid siden der rigtigt har været nogle men de sidste par uger er det flere gange sket at hun er vågnet – enten i barnevognen om dagen eller i sengen om aftenen – og haft en bøvs. Så nogle gange når jeg har kørt rundt med hende i 10-15 min for at prøve at få hende til at falde i søvn igen og til sidst har taget hende op fordi hun tydeligvis ikke ville falde i søvn så er der kommet en bøvs. Og rigtigt dårlig samvittighed!
STRUKTUR
Vi har ikke tidligere haft nogen fast rutine. Jeg har prøvet at indrette mig efter hendes signaler. Jeg har dog de sidste par uger prøvet at gøre det lidt mere struktureret for at se om det kan hjælpe så hun nemmere kan falde i søvn.
Jeg ville egentlig gerne starte hendes dag kl.8 men det er ikke lykkedes at flytte det så meget frem endnu og så længe hun døjer med dagssøvnen vil jeg ikke vække hende før tid af hendes nattesøvn.
Den sidste uge har vores rutine set nogenlunde sådan ud:
Hun vågner 9.15-9.30, ligger og leger lidt i sengen, bliver skiftet, får øllebrød, leger på gulvet. Det skal siges at hun er utroligt god til at underholde sig selv. Det bemærker andre mødre også.
Ca. 12 ammes hun og lægges i barnevogn, sover (hvis det går godt) 45 min.
(Obs – hun plejer at virke træt allerede 1½-2 timer efter hun er vågnet og der har jeg tidligere lagt hende ud men jeg har nu prøvet at trække den 3 timer fordi jeg har hørt at hun på denne alder bør køre et 3-timers interval og at jeg skulle sørge for at hun var ordentligt træt. Jeg er ikke helt sikker på om det er det rigtige at gøre for hun bliver så træt at hun næsten øjeblikkeligt falder i søvn når jeg ammer hende og når jeg så lægger hende sovende i barnevognen vågner hun og skriger og kan ikke altid beroliges, men må så tages op igen).
Kl.13/14: Får kartoffelmos og lidt kød til frokost, nu ofte også med rugbrødsbjælker, leger derefter på gulvet
Ca 16 ammes og lægges i barnevogn, sover (forhåbentlig) 45 min
Kl.18/19 kartoffelmos med kød til aften. Er egentlig meningen at der skal være tid til at lege bagefter men i praksis tager det ofte en time at spise fordi hun er ukoncentreret og til sidst er hun så træt så hun bare skal skiftes og direkte til putning.
Ca 20.30 ammes i søvn ad flere gange. Jeg kan gå fra hendes seng omkring kl.22 - dette er en helt ny rutine – mere om det i en anden mail :-).
Ammes ca. hver 3. Time om natten.
Får vand af kop til alle måltider.
Eksempel fra i dag: lagt ud 3 timer efter hun vågnede. Sov 5 minutter – vågnede og blev trillet i 5 minutter - sov 10 minutter – vågnede og virkede træt, smalle øjne, blev trillet i 30 minutter og så taget ind da hun begyndte at rejse sig op og ikke havde til sinds at ligge mere. Kom så med en bøvs da jeg tog hende op så måske har den været en del af årsagen denne gang.
Da hun var mindre var det tit bøvser der spolerede søvnen både om dagen og når vi prøvede at lægge hende til at sove om aftenen. Synes ellers hun var kommet over det de sidste par måneder men har været et par gange med store bøvser her på det seneste. Måske noget med at hun bliver så træt at hun spiser så hurtigt så hun får for meget luft med.
Da hun så blev lagt ud til sin lur nummer 2 brugte jeg 10 min på at få hende til at sove, denne gang sov hun så heldigvis 30 min – blev trillet og faldt i søvn – vågnede så snart vognen stoppede – blev trillet – sov – vågnede – blev trillet – sov – vågnede… Årh det er bare så anstrengende. Har ikke noget mod frisk luft og motion – slet ikke på denne årstid – men når jeg ved hun trænger til søvn og hver gang håber at NU sover hun så er det altså hårdt.
SPM1 - har du et bud på hvad der kan være årsagen til at hun sover så kort ad gangen (kan vågne efter fx 3 - 10 - 20 min) og vågner nogle gange og virker ked af det (fuld sirene fra starten af). Er der et særligt udviklingstrin på denne alder der indvirker på søvnen eller kan hun ske at have mareridt om den ene gang for en måned siden hvor hun ikke blev hørt fordi babyalarmen ikke virkede? Kan det evt. være fordi der bare er sket rigtigt meget de sidste 1½ måned (opstart på fast føde, blevet mere mobil, fået 2 tænder i undermunden).
SPM2 - hvad kan jeg gøre for at få hende til igen at sove længere end 30-45 min ad gangen om dagen?
SPM3 - hvad kan jeg gøre for at få hende til at falde i søvn uden at skulle køre med barnevognen (når hun kommer i dagpleje om 3 mdr vil de jo ikke køre rundt med hende). Jeg kører indtil hun sover. Standser og ser om hun vågner. Hvis hun gør kører jeg videre, hvis hun ikke vågner lader jeg vognen stå. Er det bare at blive ved og ved eller er der andet jeg kan gøre?
SPM4 - kan jeg forvente at "tiden arbejder for mig" så det bliver nemmere jo ældre hun bliver? Lige nu synes jeg næsten det bliver sværere for i påsken fandt hun ud af at rejse sig op i barnevognen (vi har fået monteret sele) og det gør det ikke nemmere for hende at falde i søvn at hun lige skal rejse sig og se hvad der sker udenfor.
SPM5 – min datter har tydeligvis ikke så stort et søvnbehov for hun trives selvom hun ikke sover ret meget ifht. Normen men kan det passe at hun kun har brug for 2x45 minutters søvn om dagen og så de 10-11 timer om natten? Andre mødre beklager sig når deres børn ”kun” har sovet 1½ time. Lige nu virker det utopisk for mig at min datter igen kommer til at sove så meget eller mere ad gangen om dagen.
SPM6 - dengang hun nogle gange faldt i søvn efter kun 30 sekunders trilning tænkte jeg at hun nok skulle nå at lære også at kunne lægges udenfor i barnevognen og falde i søvn af sig selv, alene og uden trilning, ligesom de andre børn i mødregruppen. Ligenu virker det utopisk. Men er det overhovedet noget hun "bør" kunne når hun starter i dagpleje?
Til info har hun aldrig rigtigt brugt sut (noget visse familiemedlemmer mener er skyld i hele søvnproblematikken). I starten ville hun gerne men fik konstant spyttet den ud pga forkert sutteteknik og så mistede den interessen. Efter hun er kommet i den periode hvor alt skal i munden har den igen fået interesse men mest som et stykke legetøj. Interessant men ikke noget der trøster eller beroliger mere end andre af de populære ting.
På forhånd tak!!