Svar: Vågner efter 30-45 min om dagen
8. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Stine
Tillykke med lillebror og velkommen tilbage :)
Nogle børn vil naturligt i en periode, sove mere kortvarige lure i løbet af dagen - det handler ofte om den alder barnet har og den udvikling barnet går igennem.
Hvis børn altid sover meget korte lure hele dagen igennem og tydeligt ikke er udhvilet, når det vågner, så kan det tyde på, at barnet har svært ved overgangen fra en søvnfase til en anden, og at barnet derfor næsten kommer op til vågenbevidsthed. Her kan det være en god idé at arbejde på at udvide barnets søvnperioder, så barnet sover længere og mere sammenhængende.
Det kan man gøre ved at du som nu triller dit barn en lang tur i barnevognen mindst en gang dagligt, for på den måde at holde barnet sovende og få påvirket det indre ur, den cirkadiske rytme.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at din dreng vågner efter 30-45 minutter. Det er helt naturligt for hans alder, at han kan powernappe lidt, vågne op, være aktive i en lille times tid og så have brug for at sove igen, hver vil de så ofte sove lidt længere lur.
Du skal altså vurdere hvordan din dreng har det, når han vågner. Hvis han virker til ikke at have sovet nok, hvis han græder, pylrer, mangler overskud til at opleve verden og udvikle sig, så er det et problem. Små børn har brug for søvn og også lidt længerevarende lure i løbet af dagen, for at trives og udvikle sig. Når barnet sover, bliver alle dagens oplevelser bearbejdet. Gør han det kun en gang imellem og virker han glad efter en powernap, så er det ikke et problem.
Hvis han virker til at have brug for mere søvn, så vil det være rigtig godt, at du ikke med det samme tager ham op. Forsøg i stedet at få ham til at sove videre der, hvor han i første omgang er puttet. Er der i barnevognen, så er det som sagt fint at trille ham og forsøge at have en fast rytme, hvor han sover mindst en lang lur dagligt.
Han skal naturligvis lære ikke at skulle køres i sin barnevogn for at kunne sove. Prøv derfor at holde dig i nærheden og vug/tril ham lige der, hvor du erfaringsmæssigt ved at han er ved at vågne op. Tril barnevognen, hold pause, afvent, hør om han klynker og tril igen, - hvis han ikke siger noget holder du vognen stille, hvis han klynker triller du lidt igen, beroliger, vugger og holder atter pause. Ved hele tiden at trille lidt, holde pause, afvente, så lærer du ham, at det ikke behøver være i bevægelse for at sove.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske