Svar: Sove i barnevogn - 1 mdr.
8. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Det mest trygge sted lille Emma kan være er i jeres favn. Her mærker hun varmen, vejrtrækningen, hjertelyden osv. alt det hun kender fra sin tid i maven og det er det mest trygge, det mest genkendelige og derfor det bedste sted at sove. Det er altså helt naturligt at hun i en alder af 5 uger, har det svært med at ligge for sig selv :)
Når hun ligger i jeres favn, så er hun også omsluttet af jeres arme og føler sig på den måde 'holdt lidt fast', hvilket igen giver tryghed. Når hun ligger for sig selv, kan hun flagre med arme og ben, have følelsen af at falde og det er ubehageligt for hende, derfor græder hun.
Det kan hjælpe at svøbe hende, fordi det at være svøbt giver hendes følelsen af at blive holdt. Og det kan derfor hjælpe at du starte med at give hende mælk, leger lidt, pludrer osv. og så skifter hende, svøber hende og giver hende mælk igen. Ved at følge en sådan rytme, så er det ofte lettere at få hende fra favn og ned i barnevogn, lift eller seng - hvor I nu ønsker hun skal sove.
Det er helt naturligt at hun har brug for mælk i forbindelse med at hun skal puttes. Mælk skal gives som en del af putteritualet, det skal sikre hende mæthed til at kunne sove, men det at die giver også ro og når hun holdes i armene, så strømmer hormonerne til hende, gør hende afslappet og det hjælper hende med at overgive sig til søvnen.
På den måde kan man slet ikke forvente at børn skal kunne lægges og falde i søvn af sig selv. Det er helt naturligt at de har brug for hjælp, til at overgive sig til søvnen. Det er på samme måde naturligt at det virker beroligende, at blive vugget eller trillet i barnevogn.
Med hensyn til bæresele, så skal I overveje, hvad behovet er. Man kan få bæreseler og slynger og børn sidder meget forskelligt i disse. Det vil ofte være sådan at barnets vægt i en bæresele, hviler på et smalt bærestykke mellem barnets ben og barnet sidder meget ret op og ned. I en slynge, vil barnet ofte have støtte under både numse og lår og der er således ikke samme pres på barnets rygsøjle. Slyngen støtter altså barnet bedre og derfor kan barnet normalt også bæres længere tid af gangen i en slynge.
En slynge har ofte også den mulighed, at den kan bruges forskelligt, så man får mulighed for at lave lidt varieret vægtfordeling. Slyngen fordeler ofte barnets vægt på hele skulder og rygparti, og man får ikke samme pres på ryggen som hvis man bærer f.eks. en rygsæk. Derudover kan nogle slynger bruges både på ryggen på maven og man kan bære barnet hen over sin hofte og det kan være rart at kunne lave disse stillingsskift både for barnet og den der bærer.
De bæreseler du nævner er forholdsvis nye modeller og de adskiller sig så vidt jeg ved fra de traditionelle bæreseler, ved at have et bredere stykke under barnets numse og lår, så barnet netop støttes bedre. Det betyder også, at barnet ikke kan sidde udad, men skal sidde med maven mod forældrene. Jeg mener dog at både Manduga og Ergobaby kan bruges både på din ryg og mave og på den måde kan barnet skifte stilling, også i takt med at barnet bliver ældre ... men det må du ikke hænge mig op på :)
Med hensyn til at sove ude, så er det noget de fleste børn skal lære stille og roligt, netop ved at I triller små ture med hende så hun bliver fortrolig med det. Små børn hører alle lyde og har ikke evnen til at lukke til og fra, som vi andre har - og der er mange nye og anderledes lyde udenfor. Det kan sagtens være fuglefløjt, lyden af en bilmotor, en græsslåmaskine, en hund der gør eller andet som vækker jeres datter, når hun sover ude.
I skal arbejde meget med at finde det rette puttetidspunkt at lægge hende på - så hun får mælk, puttes og lulles til ro, netop der hvor hun er parat. Det er svært, men det kan lade sig gøre :)
Læs gerne begge mine bøger "Sådan får du dit barn til at sove!" og "Sådan støtter du dit barns udvikling" - I vil kunne finde brugbare tanker i begge bøger :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske