Svar: Min søn er rigtig glad for sin flaske
6. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne skære ned og kun give din dreng 3 flasker i døgnet og når han så bliver 10 måneder skære yderligere ned, så han får 2 flasker i døgnet (svarende til 400ml som vil sikre hans behov for jern, til han er 1 år gammel).
Jeg vil anbefale at du starter med at fjerne morgenflasken og her erstatter med en grød. Herefter vil jeg anbefale at du erstatter flasken om eftermiddagen med en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt, så han får sit behov for mælk dækket den vej igennem. Og de to flasker der så er tilbage i 10 måneders alderen ligger aften og inden middagslur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, mad i hånden som han selv kan gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - bestående af lidt grøntsager, brødskorper, ½ frikadelle eller lignene at gnave i, imens du gør maden klar.
Aften 18: Familiemad - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter, mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du sikrer dig at han har fået nok.
Flaske og puttes til natten ca 19 og sover så som nu til næste morgen tidlig ...
Håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham - også med indkøring i vuggestue :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske