Svar: Nødder
6. maj 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Pernille
Tak - dejligt at høre at du kan lide min nye bog! :)
Din dreng må gerne få nødder - alle slags, også peanuts, MEN det er vigtigt at nødderne knuses og ikke gives hele. Nødder, og især peanuts på grund af faconen, kan sætte sig fast i barnets luftveje (mellem strubelåg og luftrør) og det kan være meget farligt.
Det samme gælder i øvrigt popcorn og vindruer med skræl. Og generelt må det anbefales at man overvejer, hvad man giver børn, hvad størrelse og facon det har ... :)
Du kan altså godt give din dreng f.eks. mysli på et surmælksprodukt, som indeholder nødder, ligesom han også godt må få lidt marcipan, kage, brød eller lignende, som indeholder nødder.
Det anbefales at dække barnets behov for d-vitamin med en daglig multivitaminpille indeholdende 10 mikrogram d-vitamin. En gang imellem tager han ikke skade af at få mælk tilsat d-vitamin, men du kan ikke give ham uhæmmet mængde. Det er vigtigt for optagelsen, at der er den rette balance mellem indtaget af f.eks. d-vitamin og kalk...
Risikoen for overdosering af D vitamin er normalt lille og f.eks. anbefales at børn får d-dråber selvom de samtidig får modermælkserstatning som ofte også vil indeholde d-vitamin. Den ekstra tilførsel har her ingen betydning. Den øvre sikre grænse for dagligt indtag er dog fastsat til 25 mikrogram for børn op til 10 år. Højere doser kan tolereres i kortere tid, hvis det anbefales af lægen med henblik på D-vitaminmangel.
Min umiddelbare anbefaling vil være, at du giver din dreng den multivitaminpille og dermed det daglige d-vitamin han har brug for og at du så giver ham helt almindelig mælk uden tilsat d-vitamin.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske