Svar: Sovevaner i vuggestuen
6. maj 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Lena
Tak for dit brev :)
Din dreng sover 10-10½ time om natten og sover to lure i løbet af dagen. Første lur ofte af 1-1½ time, anden lur ofte 1½-3 timer. Som jeg læser dig brev, så afhænger middagslurens varighed af hvor lang en formiddagslur han har taget, sådan at hvis han sover 1 time om formiddagen, så sover han måske 2½-3 timer til middag og sover han 1½ time om formiddagen så kan han ofte også nøjes med 1½ time til middag ...
I alt sover han altså mellem 3-4 timer samlet i løbet af dagen og hans samlede søvn ligger på 13-14½ time i døgnet. Hvis jeg forstår dit brev rigtigt.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Hvornår de kan begynde med denne rytme afhænger af hvor tidligt de står op og hvor lang en nattesøvn de har. Det lyder naturligt at din dreng kan have brug for en formiddagslur, når han vågner allerede kl. 06, men stille og roligt vil man naturligt forvente, at han begynder at kunne nøjes med kun én lur.
Gennemsnitligt vil børn i din drengs alder have brug for at sove ca 13½ time i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre og det lyder som om at dette passer meget fint med den søvn din dreng viser behov for. Det lyder som om at han har et godt sovehjerte, men det lyder ikke som om at han sover ekstremt meget ...
Hans nattesøvn har også en god længde, det er meget fint at sove 10-10½ times nattesøvn, de fleste børn vil dog i din drengs alder ofte sove 11-12 timer i løbet af natten og deres behov for dagssøvn vil naturligt derfor også være mindre.
Man kan altså godt overveje om man skal begynde at vække ham om dagen, for at afkorte hans dagssøvn og dermed håbe at forlænge hans nattesøvn - MEN, det afhænger helt af hvordan han i øvrigt trives, udvikler sig og har det.
Børn kan godt sove så meget af dagen væk, at det er uhensigtsmæssigt. Når han er i vuggestue skal han naturligvis være vågen og aktiv sammen med de andre børn, de skal lege sammen og han skal udfordres på flere planer og hvis han sover for meget om dagen, så kan det naturligvis give problemer, fordi han simpelthen ikke får de udfordringer i dagligdagen som han har brug for, netop for at udvikles. Modsat, så er det også vigtigt at han får lov til at sove, når han har behov for det og man må tro på at han sover, fordi han er træt og at han vågner, når han ikke har brug for at sove mere ...
Børn der sover meget generelt, vil det normalt være en god idé lige at få lægen til at lytte på og undersøge. Lige sikre sig at barnet ikke er ekstra træt, fordi barnet har en uopdaget astma, hjertefejl eller andet, som kunne forklare, hvorfor barnet kører hurtigt træt og har brug for ekstra meget søvn. Der er dog ikke noget i dit brev, som tyder på at det kunne være tilfældet hos jer, men du kan tage det med i dine overvejelser ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske