Brev:
Sovevaner i vuggestuen
6. maj 2011
Alder:
16 mdr.
Sovevaner i vuggestuen
Hej Helen,
Jeg har en søn på 16 måneder som efter min mening (og generelle opfattelse fra andre) stortrives. Han sover, spiser og udforsker verden som han skal.
Igår da jeg hentede ham i vuggestuen blev jeg hevet til side og så startede en halv time lang snak om min søns søvnbehov. De (pædagogerne) mente pludselig at han sov for meget og at han havde et usædvaneligt søvnbehov for en dreng i hans alder. Det bekymrede dem.
Min søn kommer i seng 19.30-20.00 hver aften. Vi står op kl. 06.00. Omkring kl 08.00 bliver han lagt ud til formiddagslur. Der sover han 1-1½ time. ca. kl 12 bliver han puttet igen. Der sover han 1½ - 2 (nogle gange 2½-3) timer, alt efter hvor længe han sov formiddag osv.
Det mener vuggestuen pludselig er et problem og meget unormalt for en dreng i hans alder. (det har aldrig været et problem før... de kommenterer nærmest hvis han har sovet mindre)
Personligt kan jeg ikke se det er et problem, men bliver da i tvivl når de nu ser sådan på det.
Jeg kan godt se at de gerne vil have hans formiddagslur væk... men igen, vi står tidligt op, så det er jo klart han er træt.
Har vuggestuen ret i at det er alarmerende unormalt for en dreng på 16 månder at have det søvnbehov og den søvnrytme?
Med venlig hilsen
Lena