Svar: Hjælp til at sove
6. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig dejligt at høre at det er gået så godt med drænanlæggelsen i ørerne og at I kan mærke, at jeres datter er blevet meget mere talene, begyndt at kravle, rejse sig ved tingene osv. så I kan fornemme at det går den rigtige vej - også selvom ørerne stadig flyder og problemerne ikke er helt ovre endnu ...
Hendes øreproblemer kan naturligt spille ind, men også hendes alder og udvikling påvirker naturligt søvnen. Netop det at hun nu kravler, rejser sig og bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd, ikke længere er så meget på arm, men øver sin selvstændighed, gør naturligt at hun søger ekstra meget tryghed. Man kan sige at hun er i en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side skubber jer væk fordi hun vil selv og på den anden side søger jer ekstra meget, virker mere pylret og har ekstra brug for fysisk kontakt, for at være sikker på at I er der, at I ikke forsvinder.
Man oplever ofte dette i den alder, hvor barnet begynder at kravle og så igen når barnet begynder at gå ...
Det lyder også som om at der sker nogle skift hos jer lige nu, I skal flytte og den uro det naturligt giver, at I pakker ned, planlæger og gør klar til det nye sted påvirker hende også. Hun fornemmer naturligt at der sker nye ting og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes om natten, når hun sover. Så lige nu, er der naturligt mere uro i dagtimerne og altså også i nattetimerne :)
Det lyder for mig som om at hun drømmer en del og det er som sagt helt naturligt. Netop det at hun især er urolig og vågner tidlig morgen tyder på at hun har en del drømmeaktivitet. Det lyder derfor også for mig som om at I skal se tiden lidt an og i den periode hvor natteuroen står på, skal I så naturligt bibeholde de gode vaner I allerede har fået skabt. Det er fint med rytmen om dagen osv.
Med hensyn til hendes søgning af dig og dit hår, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at erstatte med en substitut for dig. Hun er aldersmæssigt lige på grænsen, de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager f.eks. en klud eller puttebamse til sig, men det er et forsøg værd.
En putteklud, bamse eller lignende har den fordel, at det er hende der styrer behovet. Hun kan putte med den, nulre sin næse osv. når hun har behov for det - det kan hun ikke med jer eller pædagogerne i vuggestuen / dagplejer, og en bamse eller klud kan følge hende, uanset om hun er hjemme eller passes ude, om I er der eller ej.
Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når hun er ked af det og også som putteting, når hun skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jer og pædagogerne/dagplejer, så ingen af jer behøver at sidde hos hende, til hun sover helt og så hun på sigt kan bruge den, når hun har brug for lidt tryghed til at komme videre i søvnen. Altså på sigt erstatte det at hun kommer over til jer, hvor ingen af jer rigtigt finder ro alligevel .. :)
Jeg kan ikke huske om jeres datter er i vuggestue, dagpleje eller skal være hjemme lidt endnu, men det vil naturligt påvirke hendes nattesøvn, når og hvis hun starter der - og igen, vil en klud eller bamse være godt :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske