Brev:
Hjælp til at sove
6. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Hjælp til at sove
Kære Helen
Ja så er vi tilbage igen, med et spørgsmål om søvn igen igen...
Lillesøster sover stadig dårligt om natten og er nu tilmed begyndt at vågne rigtig tidligt, hvilket slet ikke passer den øvrige familie. Hun sover i løbet af dagen ca. 30-45 min om formiddagen og max. 2 timer om eftermiddagen. Vågner konsekvent kl. 15, når storebror skal hentes. Hun bliver puttet 19.30-20 og er meget nem at putte. Falder i søvn i sin seng.
Om natten kan der være mange opvågninger, hvor hun lige skal have en sut eller hjælp til at vende sig/få dynen puttet om sig og det er helt ok. Hvis hun er meget urolig tager jeg hende op og sidder og holder hende til hun er rolig igen og så lægger jeg hende. Det fungerer fint, men men men hun vil gerne stå op mellem 4-5.30... Igår var den 4.15 og det lykkedes mig først at få hende til at sove igen kl. 5, og så er hun helt frisk igen kl. 6.15. Idag var den 5.15 og så vil hun ikke sove mere. Jeg kan ikke helt forstå at det er nok søvn...
Jeg har læst i din bog og holder stringent fast i tiderne omkring putning uanset hvornår hun står op - i håbet om at hun kan finde ud af at sove lidt længere om morgenen. Så til formiddagslur er den ca. 9.30 og her er hun virkelig træt! Måske sover hun så længere formiddagslur, men til gengæld bliver luren om eftermiddagen så kortere, det er vel ok ikke? Hvad er behovet i løbet af dagen i forhold til søvn, for jeg tror jeg vil prøve at vække hende, hvis hun nu sover mere. Er det meget ondt?
Jeg er klar over at ørerne spiller ind - det gik iøvrigt fint med dræn-anlæggelsen. Men problemerne er nok ikke ovre endnu for det har faktisk flydt ud af det ene øre siden en uge efter hun fik dræn. Hun er i behandling, og har virket upåvirket den sidste uge. Nu er hun begyndt at kradse i øret igen, så meget at det igen bløder, så jeg ved ikke om det er tegn på at det er tilbage. Skal til tjek i næste uge. Men stakkels pige, godt vi fik det dræn lagt!
En dejlig ting er at hun ellers trives SÅ godt nu. Hun er begyndt at kravle, rejser sig ved alting og siger pludselig ha' det?, hej hej og gok gok. Det er jo fantastisk og var jeg i tvivl om dræn så er jeg det ikke mere :-) Hun er slet ikke så meget på arm mere og det er skønt. Men hun er jo stadig træt fordi hun ikke sover... Så kan du hjælpe os med det? ;-)
En anden ting mht søvn er hvor hun skal sove. Det har fungeret sådan, at hun kom over og ligge ved mig (og mit hår!) når hun vågnede om natten, her faldt hun hurtigt i søvn igen og vi sov alle ok. Sådan er det bare ikke mere, hun hiver mig i håret, bliver sur hvis jeg tager hendes hånd væk og også hvis far tager over.
I næste uge flytter vi og hun får sit eget værelse, tænker du som os at det er den rigtige vej at gå? Hvad tænker du er vejen frem når hun vågner så tidligt? Forsøge at sove hos os eller tage kampen ved hendes egen seng? Jeg er virkelig klar til det hele, for vi lider af søvnmangel med alle de dårlige ting, det medfører.
Nå det blev igen en lang smøre, men du kan tro vi glæder os til at høre fra dig:-)
Kærlig hilsen
os