Brev:
Morsyg storebror med problemer med putningen
5. maj 2011
Alder:
3 år, 10 mdr.
Morsyg storebror med problemer med putningen
Hej Helen
Så er vi tilbage, var her sidst i år 2007:) Vi har storebror Mathias på 3 år og 10 mdr. og lillebror på 6 mdr.
Mathias har altid haft sit kraftige temperament og er meget kvik, aktiv og følsom. Han har altid være meget glad for små børn og babyer og har fra starten da vi fortalte ham at han skulle være storebror glædet sig og har fra Magnus blev født været sød og kærlig over for han. Han siger hver dag at magnus er sød og han elsker ham og kysser ham. Det værste han gør er faktisk bare at kramme og kysse ham for meget. Han har altid meget fokus på Magnus og hvor han er.
Mathias har for 2 mdr. siden smidt sutten som var hans bedste ven og har nu også lige smidt bleen helt.
Vores største problem for tiden er putning og morsyge. Mathias har ofte i perioder været morsyg og har i perioder kunne være meget strid overfor sin far. En af årsagerne skyldes nok at vi fra han var 1 år til 3 år har renoveret hus, som min mand primært har stået for. Det har gjort at jeg har været utrolig meget alene sammen med Mathias. Det er også mig der altid har afleveret og henter i børnehaven, da min mand arbejder længere væk og også har rejsedage på jobbet med overnatning.
Herudover er jeg den bløde og mest eftergivende af os, nogen gange for eftergivende sikkert, hvor min mand kan være lidt mere hård og kontant men samtidig en blød mand som kan blive ked af hans egen reaktion bagefter og som altid fortæller Mathias hvor meget han elsker ham.
Vi er ikke altid helt enige om, hvor hårde vi skal være og jeg har svært ved ikke at blande mig, når jeg synes han er for hård ved ham. Det gør jo nok også Mathias forvirret.
Efter at Mathias har kunne falde i søvn selv på sit værelse er han begyndt kun at kunne sove hvis vi ligger i sengen med ham og det startede da jeg var gravid og var træt og vi gik i seng samtidig og jeg puttede ham hver dag undtaget enkelte dage hvor min mand puttede.
Vi har siden Magnus er kommet til verden prøvet at skiftes med at putte storebror, men tit når min mand skal putte bliver Mathias sur, ked af det og er strid overfor sin far og siger han skal gå og kalder på mig ofte grædende. Jeg har svært ved at sidde inde i stuen og høre ham græde, når jeg ved at jeg bare kan gå ind og putte ham og så stopper han med at græde men ved også godt at han ikke skal bestemme det hele og synes også det er synd for dem begge at de 2 ikke kan hygge sig med putingen.
Min mand bliver også ked af at Mathias er sådan overfor han hvilket er meget forståeligt, det er hårdt for os alle og vi kan ikke finde ud af at komme ud af den onde cirkel.
Herudover må vi heller ikke gå fra ham på værelset da han er bange siger han, han taler meget om monster og onde drømme.
Vi kunne godt tænke os at vi begge kunne putte uden gråd og at han kunne falde i søvn selv på sit værelse med os i stuen ved siden af.
Håber du kan for en fornemmelse for vores problemer og har noget gode råd til os:)?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
de fortvivlede forældre