Svar: Kan planen gå an?
5. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt kan din plan sagtens gå an :)
Din datter vil have brug for 4 skemåltider dagligt. Grød morgen og eftermiddag, grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost og til aften - hvor udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Derudover vil det normalt være passende med 4 amninger dagligt og disse fire amninger ligger ofte tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Hvis det hos jer fungerer bedst med at du starter dagen med grød og ammer inden formiddagsluren, så er det helt fint, så længe hun både får sin mælk og sin skemad og dermed får sit behov dækket, så betyder det i princippet ikke noget om det er det ene eller det andet der kommer først.
Når jeg anbefaler at man starter med skemad, når hun vågner af en lur og giver mælk inden søvn, så er det fordi børn på den måde ofte bedst får plads til begge dele. Når jeg anbefaler at formiddagsamningen forsvinder i 7 måneders alderen så er det fordi der her ofte erstattes af et mellemmåltid og barnet stille og roligt skal lære at sove uden at få bryst først ... men hvis noget andet fungerer godt hos jer, så er det helt fint :)
I forhold til søvn, så skal du regne med at børn gennemsnitligt har brug for ca 14 timers søvn i døgnet, med den alder din datter har nu. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 2 lure i løbet af dagen, tilsammen måske 3½-4 timer og om natten sover barnet så 10-10½ time - når det er gennemsnitligt betyder det at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre :)
Hvis din datter sover længe om dagen og måske samlet når op på 5 timers dagssøvn, så er det okay - så skal du bare gå ud fra, at hendes nattesøvn naturligt ofte vil være kortere - og modsat, hvis hun sover mindre om dagen, så bør hun sove en længere nattesøvn.
Det gør ikke noget at frokosten først spises kl. 13 og eftermiddagssøvnen først ligger kl. 14, hvis hun trives bedst sådan - du må gøre det som fungerer godt for jer, hvis hun får hvad hun harbehov for, betyder det ikke noget om det er kl. 12 eller kl. 14 .. :)
Håber du kan bruge disse pejlemærker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske