Svar: Morgenmad - almindelige havregryn
5. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Med den alder din datter har, vil de fleste børn godt kunne fordøje lidt havregryn, hvis de er drysset på en portion tykmælk eller lignende ... om hun kan fordøje det helt, hvis du serverer dem rå med mælk må komme an på en prøve.
Generelt gælder at korn, gryn og flager lettest fordøjes, hvis de har været iblød sat eller er kogt til grød. Dertil kommer at når man laver grød til små børn, så bruges der udover mælk og fedstof i grøden, så grøden energiberiges ekstra og samme energi vil du naturligt ikke få i en portion havregryn med mælk ...
De havregryn vi køber i pakker, er normalt ikke helt rå, men har været udsat for en fugt og varmebehandling, der gør at stivelsen er lettere at fordøje for tarmen. Havregryn kan derfor være lettere for små børn at fordøje end mange andre gryn og der burde ikke være ernæringsmæssige problemer i at give det til børn.
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke får "de tørre gryn", men at hun får havregryn som netop er ekstra blødgjort af sødmælken du kommer på. Og så vil det stadig være rigtig godt at du varierer hendes indtag, så hun stadig også får øllebrød, flerkornsgrød og havregrød - og netop variationen kan måske gøre at hun stadig synes at morgenmaden er spændende :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske