Brev:
Kaster op
4. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kaster op
Kære Helen.
Mikkel har siden påske, været forkølet. Har været meget snottet og har hostet en del. Vi har på fornemmelsen, at det ene dræn er stoppet, og skal derfor til ørelæge den 06.05.11. Han har haft svingende temp. forhøjelser, alt imellem 37.7 - 38.3.
Han har altid spist godt, og gør det egentlig stadig. Problemet er bare han han kaster maden op igen, typisk i forbindelse med et host. I nat oplevede vi at han tre gange kastede op, og igen hertil morgen, og til aften. Det har været begrænset hvad han har spist idag, han har vendt hovedet væk, selv til de ting han elsker.
Vi har tilset lægen mandag den 02.05.11, fordi vi gik ind i anden uge med hoste, og opkast efter måltid. Lægen kunne konstatere at der ikke var noget at høre på hverken hjerte eller lunger, og der var intet med maven, alt var som det skulle være. Han oplyste, at når et barn havde været angrebet af en virus kunne det tage op til 6 uger før den var ude af kroppen.
Mikkel er i forvejen ikke den største dreng, jeg vil skyde på han vejer 8 kg. (jeg har ikke haft SP siden han var 7 mdr, hvor hun ville afslutte os, men bad om at få ham vejet en ekstra gang, fordi han ikke har taget mere end 2, 300 gram på pr. mdr. da han var 7 mdr. vejede han 7,4) I forvejen er han heller ikke god til at drikke mælk. Han får mælk i sin havregryn - 100 ml, og mellem 100 og 135 ml inden han skal puttes til middag, og nogen gange er vi heldige at han tager 100 ml inden han puttes til aften, men det er sjældent. Typisk er det mellem 20 og 75 ml.
Han vil ikke have mælk af kop, vi har prøvet sød, mini, let og skummet men det ser ud til han ikke kan lide smagen. SP, og læge er ikke bekymret, som de siger det skal han nok lære. Vi giver ham jern tilskud og d dråber, og SP anbefaler at såfremt han ikke drikker mælk omkring et års alderen, skal vi opsøge læge med henblik på kalk tilskud.
Jeg bliver bekymret over, at hver gang han får mad og hoster kommer det op igen, og han ikke nogen gange ikke har lyst til at spise videre.
Som lille havde en eksplosive opkastninger, og der var tale om mavemundsforsnævring, men da han var over 3 mdr, og steg nogenlunde i vægt, og udviklende/udvikler sig som efter bogen ville de ikke gøre mere.
Forrige gang jeg havde besøg af SP, havde han kun taget 200 gram på, og kurven knækkede ret så meget. Vi aftalte, at hun skulle tage kontakt til lægen for at drøfte muligheden for yderligere undersøgelse, men dette blev aldrig til noget, for efter hun havde drøftet det med sine kollegaer, og de alle sagde, så længe han udvikler sig og trives er det helt ok, at han følger sin egen kurve.
Jeg godtog beslutningen, men fortalte at hvis ikke han havde taget min 500 gram på ved næste besøg, ville jeg have hun skulle drøfte det med vores læge, hvilket hun var indforstået med. Ved næste besøg havde han taget 500 gram på, og vi var tilfredse.
Jeg er spændt på næste besøg som finder sted den 13.05.11. specielt efter ovenfor beskrevet opkast.
Hvad tænker du omkring situationen ?
Kærlig hilsen
Mikkels mor.