Svar: Hjælp - slut med flaske!
4. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Sus
Hos jer lyder det som om at det vil være bedst at fjerne putteflasken først og erstatte med en kop, lidt banan og så bibeholde putteritualet som det er nu. En overgang kunne være lidt lun mælk i koppen, men hvis hun ikke vil drikke mælk af kop, så kan det sagtens være vand.
Hun må gerne få letmælk nu og nogle børn kan bedre lidt letmælk end sødmælk, så måske vil hun gerne have letmælk af kop. Det kan være et forsøg værd, fordi det gør overgangen fra flasken til koppen mindre - men igen, hun må også gerne få vand.
Og flasken hun så får i løbet af natten, hen på morgenstunden synes jeg så I skal trappe ned stille og roligt, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Hvor hurtigt det skal gå må afhænge af hvordan hun har det, trives, om hun er frisk, rask, er inde i en god periode osv. Lige nu hvor hun er startet vuggestue og skal vænne sig til alt det nye, til at være adskilt fra jer (godt hun har sin søster) og stadig ikke ved, hvornår I kommer igen, når I går osv. så er der naturligt en masse oplevelser og stimuli at bearbejde og derfor også en masse urolige drømme, urolig søvn. Så når hun vågner og søger sin natteflaske, så er det lige nu mere et tryghedsbehov end et egentligt behov for væske ... selvom hun ikke drikke særlig meget i vuggestuen.
Trygheden skal hun naturligvis have og det er rigtig godt at hun har sine sutter osv. som en del af putningen. Det er et fint ritual I har :) I takt med at flasken skrues ned (og det må I gøre i løbet af de næste 1-2 måneder) så erstattes med samme kærtegn, beroligende ord osv. om natten.
Væskebehov skal naturligt så også stilles om dagen, men jeg vil formode at hun naturligt begynder at indtage mere mad og væske i vuggestuen i takt med at hun vænner sig til at være der og også i takt med at hun drikker mindre aften og nat ...
Så mit råd til jer vil altså være at erstatte putteflasken med kop og banan, samme gode ritual osv. og så fjerne natflasken i løbet af 1-2 måneder, som hun nu virker parat til og er kørt ind i vuggestuen til osv. Måske kommer det til at passe med jeres sommerferie, hvor I også selv har mere overskud og der i det hele taget er mere ro på ... :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge mine tanker videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske