Brev:
Hjælp - slut med flaske!
4. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Hjælp - slut med flaske!
Kære Helen!
Min lille Amalie er nu startet i vuggestue. Det er bestemt ikke gået gnidningsfrit, og hun er stadig meget ked af det i afleveringssituationer og når vi henter hende igen.
Hun har ifølge pædagogerne også rigtig gode perioder, hvor hun kravler rundt og udforsker og frigør sig fra dem for at søge dem igen, når det hele bliver lidt for meget. Det er jo alt sammen meget fint og en hel normal og sund reaktion. Hun kluk-ler og smiler over hele hovedet, når de sidder ved bordet.
Hende og storesøster sidder ved samme bord og de kan bare grine og pjatte sammen de to. Det morer pædagogerne meget. Hun er godt igang med at lægge an til at gå, det tror jeg bliver rigtig godt for hende. Hun er ofte dybt frustreret over når benene ikke vil og hun er også den eneste, som ikke går i vuggestuen.
Nu til mit spørgsmål. Amalie er lige blevet et år her for en uge siden og nu skal det jo snart være slut med de elskede flasker. Hun har selv valgt flasken inden middagsluren fra i vuggestuen. Hun nægter at tage imod den... så det er jo helt okay. Hun får så stadig flasken inden hun skal sove til natten og så vågner hun stadig en enkelt gang om natten for at få en flaske. Hun sover ellers som en lille engel.
Spørgsmålet er så hvordan griber vi det an? Storesøster blev ammet til hun selv valgte det fra, da jeg ventede lillesøster så jeg har aldrig lige prøvet at stå i den her situation med at nægte mit barn noget som hun elsker og er tryg ved. Det er svært synes jeg.
Vi har allerede et ret godt putteritual. Vi går rundt og siger godnat til huset. Vinker til Amalies spejlbillede imens vi børster tænder. Storesøster og far får et stort kram og så går vi ind på værelset, hvor hun får flasken. Hun falder aldrig i søvn med flasken. Hun får sit puttetæppe, en sut i den ene hånd og en sut i munden. Vi synger en godnatsang og når øjnene begynder at rulle rundt ligger jeg hende i seng, hvorefter hun for det meste ligger sig trygt til at sove.
Hvilken flaske skal vi droppe først? Jeg tænker selv at den flaske om natten nok bliver den sværeste, og tænker at putteritualet kunne bestå i at få lidt banan og vand af kop inden vi børster tænder og går ind på værelset? Er det bedst at trappe flasken ned eller bedst bare at sige STOP.
Hun spiser ellers godt sundt og varieret iløbet af dagen (dog spiser hun ikke meget i vuggestuen!!!) og drikker vand af kop. Hun nægter at drikke mælk af kop og hun nægter at spise mad med ske, men er ellers ikke kræsen eller selektiv med hvad hun putter i munden, når bare hun selv får lov!!!
Tusind tak for tanker tilbage!!!
Med venlig hilsen
Sus