Brev:
Gråd ved putning - 5 mdr.
4. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Gråd ved putning - 5 mdr.
Hej Helen,
Jeg skriver til dig igen, da min søn på nu 5 måneder (dog født 5 uger for tidligt) er begyndt at græde meget voldsomt ved hver putningen i løbet af dagen.
Tidligere havde vi problemer om aftenen, men med en fast rutine fungerer det godt. Han bades, vi går afsides, han svøbes, ammes og puttes. Nogle gange falder han hen med det samme, andre gange bliver han ked af det og skal lige op og trøstes og andre gange ligger han selv og falder i søvn.
Så det store problem er i løbet af dagen. Min søn sover ikke længere ret lang tid ad gangen, max. 1 1/2 time, men det er dog blevet bedre efter dine sidste råd om amning samt aktivering.
Men inden for de sidste par uger er han begyndt at græde meget voldsomt ved hver putning. Jeg har læst en del i din bog "Sådan får du dit barn til at sove" og forsøger at vurdere hvorfor han græder. Ofte tror jeg, at det er overtræthed. (Men det er dog ikke anderledes, hvis han puttes tidligere). Han skriger meget voldsomt og virker sur og gal. Det starter så snart han rammer barnevognen. Jeg forsøger at trøste ham liggende, men hans gråd bliver bare værre og værre. Jeg tager ham derfor op og prøver at trøste ham. Men det bliver det som regel heller ikke bedre af.
I øjeblikket ender det som regel med, efter ca. 20-30 min., at jeg ligger ham i vognen og triller ham til han næsten grædende falder i søvn. Og det gør mig meget ondt, at det skal være på den måde hver gang. Synd at han skal græde sig i søvn, men jeg synes også, at det er ufattelig hårdt. Det gør mig ked af det, at han græder så meget, og samtidig føler jeg, at det er svært at tage nogle stedet i løbet af dagen, når det er så vanskeligt at få ham til at sove.
Det er som om han meget hurtigt starter en ond cirkel, hvor hans gråd bare fortsætter og fortsætter. Jeg har nemlig også forsøgt at fjerne ham fra putte-stedet, men det bliver han heller ikke mere rolig af. Jeg forsøger at skabe rutiner i forbindelse med disse putninger, men synes det er vanskeligere end om aftenen.
I forbindelse med denne udvikling af putningen i løbet af dagen, er han ligeledes begyndt at sove anderledes om natten. Tidligere var jeg oppe 1-2 gange i løbet af natten, nu våger han konsekvent hver 2. time, er vågen og vil spise. Han ammes og kommer tilbage i barnevognen. Han falder hurtigt hen igen, men han er generelt meget urolig i løber af natten. Han drejer hovedet meget fra side til side og sparker med benene lodret op i luften så dynen flyver rundt.
Jeg kan supplere med, at vi lige er begyndt at give små smagsprøver på grød og mos om formiddagen.
Håber du kan give mig nogle redskaber til at komme videre med putningen, så han ikke skal græde sig selv i søvn!
Med venlig hilsen
en træt mor...