Svar: Vågner ulykkelig meget ofte om natten
4. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Beklager det sene svar, men jeg har været på babymesse hele weekenden og har derfor ikke kunne besvare breve i brevkassen ... så måske er der allerede sket en ændring hos jer :)
I hvert fald tænker jeg, at det sandsynligvis handler meget om den alder og udvikling din dreng er i lige nu. Netop i 3-4 måneders alderen vil børns søvn begynde at ændre sammensætning, så de får lidt flere niveauer i deres søvn. Tidligere sover børn enten let eller dybt, hvor vi andre har flere søvnstadier - men netop i 3-4 måneders alderen begynder børns søvn at minde lidt mere i sammensætning om voksnes søvn.
Det er også sådan at børn i denne alder begynder at drømme mere og ofte kan virke småklynkende og ligge uroligt i søvne, simpelthen fordi de har en masse drømmeaktivitet. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, de fornemmer rummet de er i på en anden måde, de fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn på mor eller hos en fremmed og alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når de sover. Så uro under søvn er naturligt i denne alder og at det især er sidste halvdel af natten I oplever uro, kunne godt tyde på ekstra drømmeaktivitet.
Samtidig vil deres store nysgerrighed på verden ofte også gøre at de let lader sig forstyrre om dagen, når de skal spise. Ofte vil man opleve at barnet søger brystet, dier, slipper, smiler, pludrer, tager fat igen, dier igen, atter slipper og måske kikker efter far der kommer ind i rummet eller andet. Og man kan hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet derfor begynder at lade sig nøjes med lidt mindre mad, fordi det er mere spændende at følge med i verden end det er at spise.
Det betyder at mange børn i denne alder kommer ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det lyder som om at det er disse ting som spiller ind hos jer.
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Du kan også gøre det, at du f.eks. til frokost giver skemad, når han vågner af sin formiddagslur og så ammer inden han skal sove middagslur - ligesom du også nogle gange kan vælge at supplere med en flaske inden lur, for at være sikker på at han er fyldt godt op.
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen, som du kunne forsøge at følge, denne plan gælder fortsat og det er meget fint at du nu er begyndt med lidt grød til frokost :)
Rytmen, planen for dagen, hvornår han sover, spiser, får mælk, er aktiv osv. har alt sammen betydning for hvordan natten også forløber, så det er en god idé at arbejde på en nogenlunde struktureret dagsplan, for at få mere ro om natten og det må du meget gerne gøre med den alder, jeres dreng har nu :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske