Svar: Overgive sig til søvnen - 6 mdr.
3. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære K
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har en sen søvnfase, en sen rytme - det vil sige sover sent om aftenen, vågner sent om morgenen og sover sent i løbet af dagen. Det kan være helt okay, hun er måske en lille ugle, og trives bedst med de sene timer, men det går naturligvis ikke, hvis I ønsker at hun skal sove allerede kl. 20 ...
Når man skal ændre på børns rytme, så er man nødt til at ændre hele dagen igennem og det betyder at I vil være nødt til at vække hende om morgenen, så dagen starter tidligere end den gør nu. Det betyder også at hun skal have mere mad dagen igennem og det har her betydning hvad hun får at spise og hvornår på dagen hun får mad. Altså tidspunkterne hun spiser på. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne arbejde på en lidt mere fast rytme dagen igennem, som altså starter lidt før tilfældet er nu ...
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder have behov for at sove ca 14½ time i døgnet. Det kan være fordelt sådan, at barnet f.eks sover 11 timer om natten og 3½ time om dagen. Nogle børn sover også lidt mere om dagen og en kortere nattesøvn og det er helt fint.
Jeres datter sover ofte fra ca 21.30-22 og til næste morgen kl. 8.30. Hun sover altså ofte 11-11½ time om natten. Og om dagen sover hun ca 3 timer samlet, hun får altså den søvn hun har behov for og trives som udgangspunkt med sin rytme - men I forældre trives ikke, fordi I har et ønske om at hun skal sove allerede kl 20 ... :)
Så for at ændre rytme, så er I nødt til at følge en plan der ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Vækkes og tilbydes øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud) frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30 og sover her ca 1-1½ time.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - senest 13.30 og sover her 1½-2 timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også gerne om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes /flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se, så er du altså nødt til at ændre lidt i dagsplanen, hvis du vil ændre i jeres datters rytme og arbejde på at hun går tidligere i seng - alternativet er at lade hende sove og så acceptere at hun er vågen om aftenen og først putte hende kl. 21.30 hvor hun er parat til det :)
At hun lige nu har brug for dig, når hun skal sove og tydeligt er mest tryg ved at mor putter synes jeg skal accepteres. Det vil naturligt også være lettere for jer alle, hvis det kunne gøres på 15 minutter i stedet for på 1 time eller 2 - men jeg er sikker på at det også kan gøres kortere, hvis I første putter hende sent eller som sagt ændre rytme ... :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, i hvert fald lidt at tænke over :) Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske