Brev:
Overgive sig til søvnen - 6 mdr.
3. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Overgive sig til søvnen - 6 mdr.
Hej Helen
Vores lille datter på 6 mdr har altid været lidt af en natteravn, hun har i de første mange måneder ikke sovet før 22 - 22.30 om aftenen, og har indtil for ganske nyligt sovet sammen med os, da jeg har ammet hende i søvn - hun har hverken villet tage sut eller flaske.
Nu har vi efter lang tids hårdt arbejde endelig fået hende til at tage sut og sutteflaske og hun er også kommet over i sin egen seng (stadig i samme rum som os), men hun har stadig svært ved at overgive sig til søvnen?
Hun står op omkring klokken 08.30, så er hun vågen 1 - 1 1/2 time før hun kommer ud til sin formiddagslur, inden får hun bryst, og jeg er nu begyndt med en lille smule grød med frugtmos (1/2 dl, da hun ikke er så interesseret i grød, men hellere vil ammes). Herefter sover hun alt mellem 1 - 2 1/2 time.
Hun får øllebrød med frugtmos klokken 12.00 (elsker øllebrød, men bryder sig ikke om havregrød, mest på grund af konsistensen). Herefter er hun vågen til ca. 14.00 (ca. 2 -3 timer fra hun vågnede sidst). Om eftermiddagen tager hun mellem 1 - 1 1/2 time. Når hun kommer op får hun bryst (nogen gange frugtmos).
Klokken 17.45 får hun grøntsagsmos med kød, det elsker hun. Hun drikker godt med vand til alle måltider.
Klokken 20.00 får hun flaske, modermælk som jeg har malket ud i løbet af dagen (er lidt bange for at give hende modermælkserstatning, da jeg har hørt at de kan blive forstoppede af det, og synes hun har lidt tendens til det i forvejen). Når hun får flasken tager hun mellem 50 - 70 ml og så falder hun i søvn i sengen, men hun sover oftest kun 15 min, så vågner hun og er sulten igen, hun får så enten lidt mere flaske eller bryst, men det er ikke nok til at hun falder i søvn igen. Hun får sutten, og ligger herefter og tumler sig rundt i sin seng, prøver at vende sig om på maven etc, indtil hun mellem 21.30 og 22 vender sig om på siden og falder i søvn.
Jeg er oftest inde hos hende til hun sover, da hun bliver helt ulykkelig, hvis jeg forlader rummet (lige pt vil hun ikke puttes af andre end mig). Ved ikke om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende hurtigere videre i søvnen efter hun har spist anden gang? Fordi selvom hun ligger og tumler rundt i sengen, er hun tydeligt træt og ligger med halvt lukkede øjne det meste af tiden, men kan ikke helt give slip. Samtidig kunne det være rart, hvis det at putte hende ikke tog 1 - 2 timer :-(
Håber du har nogle gode råd til os
De bedste hilsner, K