Brev:
Gravid med barn nr. 2 - tanker om sove arrangement
3. maj 2011
Alder:
3 år
Gravid med barn nr. 2  - tanker om sove arrangement
Hej Helen
Jeg har netop konstateret, at jeg er gravid med barn nr. 2. Vi er meget glade og glæder os meget.
Men barn nr. 2 bringer selvfølgelig også mange tanker om fremtiden på bane.
Vores "store" datter fylder 3 i slutningen af denne måned - og hun vil være 3½, når lillesøster eller lillebror kommer.
Hun er en god og kærlig pige - især over for små børn, så jeg er sikker på, at hun vil elske at blive storesøster. Samtidig er hun dog også EKSTREMT mor syg - og det er som om, det er eskaleret helt vildt de sidste 2 uger, selvom jeg på ingen måde har ændret min adfærd over for hende.
Hun vil være hos mig hele tiden og vil have mig til at gøre alt med hende/for hende. Jeg vælger absolut mine kampe med hende, men der er ting, som jeg VIL have, hun gør selv - og andre ting, som jeg gerne hjælper hende med.
Generelt er vi meget tætte hende og jeg, og vi har vores egen lille verden med selvopfundne historier osv. Vi hygger os virkelig godt sammen.
Alt dette får mig dog også til at tænke, at der nemt vil kunne opstå problemer ift. at skulle dele opmærksomheden med en lille ny.
Min bekymring lige nu går på det kommende sovearrangement. Som du måske husker fra mit sidste brev, sover vi alle sammen på "hendes" værelse. Hun sover i sin egen seng - falder i søvn der, mens jeg går rundt og rydder lidt op inde hos hende og hun vågner også altid op i egen seng om morgenen. Vi har en rigtig hyggelig aftenrutine, hvor både mor og far deltager - det hele tager ca. 20-30 minutter. Hun bliver bestemt ikke forsømt.
Den sidste måneds tid er hun begyndt at vågne mindst to gange og indimellem helt op til 8 gange hver nat. Hun piver lidt - uden egentlig at græde. Hun er lysvågen, og virker IKKE bange eller utryg. Hun ved jo, vi ligger 2 meter fra hende i vores seng. Vi er virkelig rigtig trætte af at skulle over til hende så mange gange hver nat for at give vand (som hun godt selv kan tage, men ikke vil tage selv), give krammere, finde bamser og tørre næse. Hun kræver ALDRIG at komme over til os.
Vi forsøger at tale til hende fra vores seng - kun med den virkning at hun begynder at skrige VOLDSOMT og hysterisk og vredt i starten og senere lidt mere hjerteskærende "så kom dog mor og far". Men når det er 4 eller 5 gang på en nat, så skulle man tro, at hun efterhånden var forsikret om, at vi er hos hende, vi passer på hende, vi elsker hende osv. Når det eskalerer tager det gerne ca. 30 minutter før hun falder ned igen - og efterfølgende vågner hun 2-3 gange og kræver vi kommer over igen. Hvis vi så igen forsøger at tale roligt til hende fra vores seng, starter det forfra - dog en anelse kortere, fordi hun jo er træt. Under hysteri-anfaldende, hvor vi bliver i vores egen seng og taler til hende, stiger hun ud af senge, hvorefter vi følger hende tilbage og hun bliver puttet med et kys.
Det er rigtig dumt og ærgerligt, fordi både mor og far og hende selv bliver SÅ trætte dagen efter - og så er der altså ikke ligeså meget overskud til sjov.
Jeg vil så gerne have dit råd endnu engang: Hvad gør vi? Er der en metode, vi kan bruge, som kan få hende til at acceptere, at vi bare beroliger hende fra vores egen seng? Eller er det at ignorere et reelt behov hos hende? Skal vi i virkeligheden lade hende komme over og sove hos os?
Min mand mener, at jeg under graviditeten skal rykke helt ud af værelset og at han så tager tjansen med hende. Dvs. han vil være i værelset, og tale til hende fra sengen, men derudover lade hende græde indtil hun en dag accepterer, at vi ikke kommer over til hende om natten.
Er det en holdbar løsning - også for hende? Vil hun ikke bare føle jeg svigter hende?
Som sagt kommer der en lille ny til januar 2012. Der er flere muligheder ift. sovearrangementer. Hvis vi får en "rolig" lille én, så havde jeg tænkt, at den skulle sove og ammes i vores seng, som vi lader stå på den stores værelse. Så alt er næsten som før. Det er selvfølgelig med risiko for, at den lille bliver vækket af den stores show - og at den store bliver vækket at den lille.
Men måske kan de begge vænne sig til, at der er lyde fra dem hver især.
Der er ingen tvivl om, at den lille de første 5-6 måneder kommer til at sove hos mig hver nat. I 6 måneders alderen, vil jeg så småt begynde at vænne den lille til at falde i søvn i egen seng, men med "fri" adgang til min seng om natten, når den vågner. Det vil først være i 10-12 måneders alderen, at jeg vil begynde at træne det her med at sove i egen seng en hel nat. Akkurat, som jeg gjorde det med min store datter. Jeg mener, at der er et reelt behov hos så lille et barn for at sove hos sine forældre. Min mand mener det modsatte - og at baby sagtens kan sove for sig selv fra starten.
Jeg er sikker på, når det går op for min store datter, at den lille sover i min seng, at hun også vil over til mig. Problemet er her, at vores seng er ALT for lille til os alle 4 (her tænker jeg også ift. risiko for vuggedød m.v.).
Hvad gør jeg så? Jeg forudser nogle rigtig hårde nætter uden søvn.
Jeg kan måske give efter og lade baby sove i sin egen seng i vores fælles værelse? Jeg føler egentlig at baby betaler en urimelig pris, men hvis baby ikke lider nød, så er det måske en mulighed.
Det med en madras på gulvet ved siden af vores seng kommer hun ALDRIG til at acceptere. Vi er jo allerede så tæt på hende i samme rum, så hele pointen for hende er jo at komme op til os og røre ved os og blive holdt om, hvilket hun i øvrigt praktiserer meget, når hun kommer over til os ved 6-7 tiden om morgenen.
Jeg håber, du kan hjælpe. Tusinde tak på forhånd.