Svar: For lidt mælk og jerndråber
3. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Din dreng bør få ca 600ml mælk dagligt - det kan være ca 400ml mme og resten i form af sødmælk, yoghurt, sovs osv. Også ost er en vigtig kilde til kalk, og det vil være rigtig godt at du giver ham ost i form af stænger han kan gnave eller smøreost på brød.
Du kan godt bruge mme i grød, for at sikre ham ekstra den vej igennem - og du kan naturligvis godt lave grøden udelukkende på mælk (mme) i stedet for at bruge vand - men det ændrer også på smagen og hvis han lige nu er glad for grøden som den er, så er det også vigtigt at bibeholde den glæde og ikke risikere at han bliver træt af sin mad, fordi det hele kommer til at smage af modermælkserstatning ...
Du kan sikre ham jern vil at give ham jerntilskud dagligt, får han ikke mindst 400ml mme skal han have jern. Det handler ikke om at han mangler jern nu, men derimod om at sikre ham jern nok så han ikke kommer til at mangle jern i et til to års alderen. Det anbefales at børn fra 6 måneder til 1 år får et dagligt jerntilskud på 8,8 mg - hvor mange dråber det er, afhænger af hvad produkt man køber, men det fremgår af flasken. Jerntilskud kan også gives som pulver, der drysses på f.eks. lidt frugtmos - det fremmer optagelsen.
Jerntilskud vil nogle gange give maveproblemer og da han er vant til at få flaske og modremælkserstatning så vil det være oplagt at forsøge at sikre ham derigennem. Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil sove igennem og er glad for den mulighed nu - du kunne dog godt overveje at give ham en flaske inden du selv går i seng, som han så kan drikke mere eller mindre i søvne. På den måde kan du måske få dækket hans behov let og uden større problemer ...
Med hensyn til kalk, så er kalk eller calcium vigtigt for små børn og mælk er den bedste kilde til at få kalk nok. Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.
Man kan ikke bare give barnet en masse kalk og tænke at man vil sikre barnet ekstra - for et for højt indtag har negativ effekt på jernoptagelsen. Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen. Det er derfor vigtigt at finde den balance som sikrer barnet både calcium og jern nok ...
Så kort og godt - jeres dreng har brug for mindst 400ml mme dagligt, for at få sit jernbehov dækket. Det kan du måske sikre ham ved at bruge mme i skemad og give ham en ekstra flaske sen aften inden du selv går i seng. Hvis det ikke er muligt at få nok i ham på denne måde, så skal han have jerntilskud dagligt - det kan gives som pulver eller dråber.
Hans mælkebehov sikres derudover ved at give ham yoghurt, sødmælk af kop, ost, sovs osv. Det er vigtigt at han får kalk og kalkbehovet dækkes lettest ved at give ham mælk. Et evt. kalktilskud kan komme på tale, hvis han slet ikke får mælk, men det er jo ikke tilfældet hos jer og man kan ikke bare pøse kalk i ham ...
Jeg håber at ovenstående vil give lidt idé om hvordan du sikrer ham bedst og at du derudfra kan vurdere, hvad løsning der vil være bedst hos jer :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske