Svar: Salt i babymaden
3. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Der bør som udgangspunkt ikke tilsættes salt til børns mad, når de er under 1 år. Men i takt med at barnet får mere og mere familiemad, så vil barnet naturligt få lidt salt. Salter man meget, så anbefales det at man som voksne bruger bordsalt, så man stadig kan spise samme mad, men så barnet kan få en portion uden salt.
Det er korrekt at små børns nyrer har en begrænses evne til at udskille affaldsstoffer og salte. Derfor laves f.eks. modermælkserstatning med et lavt indhold af mineraler og protein, så barnet får den mængde det har brug for til sin vækst, men så der ikke er ekstra mange affaldsstoffer at udskille. Netop omkring 4 måneders alderen vil børns evne til at udskille affaldsstoffer være forbedret og det er blandt andet derfor grænsen til introduktion af skemad ligger her...
Omkring saltning i børns mad, som skriver sundhedsstyrelsen:
"Man bør ikke tilsætte salt til spædbørn mad, dels fordi spædbarnets nyre ikke kan udskille så meget salt, og dels for ikke at vænne børn til en salt smag. Grøntsager kan dog tages fra familiens gryde, hvis de er kogt i normalt saltet vand.
Barnets mad kan efter de første måneder for en stor dels vedkommende tage udgangspunkt i den øvrige families mad, forudsat at den saltes sparsomt. Det forenkler tilberedningen."
Citat: Anbefalinger for Spædbarnets ernæring, SST 2005.
Senere i samme bog står: "Der er ingen specifikke nordiske anbefalinger for natriumindtag til børn, men i stedet en mere generel anbefaling om, at natriumindholdet i børns kost, ikke bør ligge over 0,5 gram/MJ".
Børn kan faktisk godt lide mad der smager af noget og det kan være en fordel at krydre maden med andre krydderier og også bruge løg og hvidløg til at give smag - netop i stedet for at bruge salt. Det er korrekt at der også vil være lidt salt i den dåse flåede tomater du bruger i en kødsovs, men det vil være okay at du netop giver din datter f.eks. kødsovs. Det vil hun sandsynligvis elske fordi det er kød der har stået og småsimret i tomatsovs krydret med løg, timian og oregano. Det kan være en rigtig god ret til børn i denne alder - og så kan I spise det samme og hvis du så synes at det smager af for lidt, så kan du bruge bordsalt på din egen portion :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske