Brev:
Glutenoptrapning
3. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Glutenoptrapning
Hej Helen
Vi har allergi i familien, så jeg er meget opmærksom på at gøre hvad jeg kan for at undgå at min datter også får det. Jeg har derfor bl.a. ammet hende til hun var 5½ måned før jeg så småt startede på fast føde. Hun er nu 7 mdr og selvom det var lidt svært i starten (alt det med ris-/majs-/hirsegrød var ikke et hit, men det var kartoffelmos heldigvis til gengæld) så synes jeg det går rigtigt godt nu.
Mit spørgsmål går på gluten, da jeg selvfølgelig gerne vil undgå glutenallergi.
Iflg. anbefalingerne må man få gluten efter 6 mdr og kan derefter optrappe men der står ikke noget om hvor hurtigt og hvordan. Består optrapningsperioden bare af 2 uger med ét måltid om dagen med gluten og så kører man bare løs eller er det over 2 måneder man langsomt giver mere, fx med de milde glutenholdige kornsorter den første måned og derefter også gradvist noget med hvede?
Jeg mener det må være bedst at få maven vænnet til glutenfri mad i første omgang, så den første måned (5½-6½ mdr gammel) hun ikke fået gluten.
Jeg kan læse mig til at hvede er det der indeholder mest gluten mens rug og havre ikke har så meget og at man skal starte med de milde former så jeg har prøvet at undgå hvede i første omgang. Da vi startede med gluten for 2 uger siden fik hun havregrød til morgen, men det var ikke det store hit, så den sidste uge har vi i stedet prøvet øllebrød og det er lige sagen.
Det kom så bag på mig at hvede var en ingrediens i alt det rugbrød jeg kunne finde undtagen et enkelt solsikkerugbrød. Så jeg har kogt øllebrød på fuldkorns solsikkerugbrød og så sigtet alle kernerne fra. Troede ellers jeg skulle købe kernefrit rugbrød, men det er der altså hvede i :-(
1 - ved du om mængden af hvede i rugbrød er så lille så den er uden betydning eller er det hvede i det hele taget man bør undgå når man introducerer gluten?
2 - kender du en rugbrødsvariant uden hvede?
3 - Næste spørgsmål er så hvor hurtigt jeg kan trappe op? Kan man sige noget om hvor stor en del af hendes mad der må være gluten i på en dag.
Jeg bruger nogle 60ml bægre til hendes mad og hun spiser 1-1½ bæger øllebrød til morgen, 1½bg kartoffelmos til frokost og 1½-2bg kartoffelmos til aften.
Hun kunne nok godt spise mere øllebrød - evt. også som et mellemmåltid - men jeg har været bange for at lade det udgøre for stor en del af hendes madindtag.
Jeg kan se du nævner ristet rugbrød i dine madforslag og jeg kunne også godt finde på snart at give hende lidt rugbrødshapsere til frokost og se hvad hun siger til det. Hvis jeg fx giver hende øllebrød eller havregrød til morgenmad og snart begynder at give hende lidt rugbrød til frokost så er det jo 2/3 af måltiderne der er gluten i. Og hvis hun så får rugbrødsbjælker eller en bolle som mellemmåltid så er det jo endnu mere. Og jeg ved ikke om det er for tidligt med så meget gluten.
4 - Og så er der det med hveden - vil det være en god ide at blive ved med at holde sig fra hveden eller ihf holde den på et minimum (fx leve med at der er hvede i rugbrød men afholde mig fra at give hende lyst brød (andre mødre i min mødregruppe giver deres børn hvedeboller eller skorper e.l. som mellemmåltid og har ikke være bekymret over det og heller ikke haft problemer med det, men man er nok også mere opmærksom på det når man selv har prøvet allergi (obs har ikke glutenallergi men anden fødevareallergi). Eller vil jeg efter et vist tidsrum (fx efter 2 mdr kun med brød med lavt glutenindhold) eller efter en vis alder (fx efter 9 eller 12 mdr?) kunne sige at nu kan hun bare få det hele?
Ja det blev lidt langt men jeg håber du komme med et godt svar.
På forhånd tak :-)
Den allergi-bekymrede mor