Svar: Søvnen - falde i søvn . . .
3. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære glade mor
Hvor er det dejligt at høre at jeres datters hofte har det så godt og at de øvelser du har lavet, har hjulpet hende så godt på vej - rigtig dejligt!
Der findes børn, der allerede i 10 måneders alderen kan nøjes med kun en lur dagligt. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de er klar og når jeg ser jeres plan for dagen, så tænker jeg umiddelbart, at problemet omkring middagsluren nok hænger sammen med, at jeres datter faktisk sover en ret lang formiddagslur ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn i jeres datters alder sove ca. 14 timer i døgnet - ofte fordelt på 11½ time om natten og 2½ time samlet om dagen. Nogle børn sover naturligt en kortere nattesøvn og mere om dagen, men jeg kunne hos jer godt forestille mig, at lillepigen havde brug for at sove lidt anderledes om dagen nu.
Det kan godt være at hun på sigt vil trives med kun at sove en lur dagligt og så en lur på f.eks. 2½ time fra kl. 12-14.30 .. Det kan også være at hun vil trives bedre med at blive puttet lidt senere til formiddag end hun bliver lige nu og så der kun sove 1 time og så puttes til middaglur og sove 1½ time ...
En plan kunne se således ud:
Morgen 6.45: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 8.45-9.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur 9.30-10.30 - en time
Frokost 11.30-12.30 Varm middagsmad eller rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun osv. Kogte grøntsager i stykker, pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. til at øve pincetgreb og variere indtag. Vand eller mælk af kop.
Tilbydes lidt frisk frugt snack og puttes til middagslur ca kl. 14 og sover ca 1½ time
Eftermiddag 16.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, mysli (uden honning og chokolade), vand af kop.
Aften 18.00: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Mad der smager af noget, mad som I andre spiser - der skal være mos, mad i større stykker og mindre stykker. Mades og spiser selv med fingrene og med gaffel. Vand eller mælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, vand eller mælk af kop.
Puttes 19.30-20 som nu
Mit umiddelbare råd er altså at I forsøger at putte hende lidt senere end I gør lige nu. At I afkorter formiddagsluren, i stedet for at fjerne den helt og altså stadig lader hende få to lure dagligt.
Med hensyn til at hun skal lære at falde i søvn uden at I er ved hendes side ... Hvis I kun bruger 10-15 minutter hos hende om aftenen og hun derved lægger sig til at sove uden gråd og større problemer, så er det rigtig godt givet ud. Det er langt at foretrække at hun falder til ro på denne måde i stedet for at I går og hun så græder sig i søvn og forbinder det at sove med noget utrygt og noget som ikke er rart.
Hvis hun bruger halve til hele timer på at tumle rundt i sengen og har svært ved at finde ro, leger, er i hopla osv. så kan I godt prøve at gå fra hende, ganske kortvarigt, bare et par minutter af gangen, vende tilbage, putte hende, kærtegne osv. og vurdere om I så skal blive eller kan gå igen. Man kan godt gå til og fra og hun må gerne ligge og lege lidt med sin bamse en lille bog eller andet, det er helt fint at hun selv finder roen på denne måde - men hun må ikke være ked af det.
Hvis hun klynger sig og tydeligt viser behov for at I skal være der, så skal I være der. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun skal se jer, for ikke at føle sig forladt og alene. De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt fornemmelse for at man er der, selvom man er ude af syne - så der er lidt tid til endnu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske