Svar: Ernæring - drikker kun mælk sovende
3. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Dilek
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg ser din plan, så får din datter samlet 950ml mme i døgnet. Dette er meget fint! Nogle gange får hun lidt mindre, fordi hun ikke sover - men det er også okay. Derudover er du begyndt med skemad og det er rigtig godt. Jeg synes faktisk at du skal give hende lidt flere måltider skemad i løbet af dagen, ikke store mængder bare et par skefulde til ½ dl. af gangen.
Det er rigtigt at mælken stadig er vigtig og det er godt at give hende modermælkserstatning. Hun må ikke få sødmælk før hun er mindst 6 måneder gammel - og når hun bliver 6 måneder, så er det meget lidt du kan give hende. Hun må ikke få mere end ½ dl. og det må ikke erstatte hendes indtag af modermælkserstatning. Modermælkserstatning er bedst og sødmælk til børn under ½ år kan give små tarmblødninger.
Ud over at give hende modermælkserstatning i flaske, så kan hun også få lidt ekstra i sin grød og mos og på den måde kan du få hendes indtag sat lidt op - og så give hende vand af kop, som også er vigtigt for hende. Det handler nemlig ikke kun om at dække hendes mælkebehov, men også om at sikre hende væske nok, så hun skal også have vand. Det er altså bedre at sikre hendes behov for kalk ved at bruge mme i maden og så sikre lidt ekstra væske ved at give hende vand af en kop.
At hun kun vil drikke flasken, når hun sover - fred være med det. Sådan er der børn der har det og det vigtigste er at det lykkes for dig at få flasken i hende. Hvis hun kan drikke 200ml aften og sen aften og 100ml tidlig morgen, så får hun der 500ml mme dagligt og det er super godt. Om dagen må du så få i hende, hvad du kan derudover og også sikre hende mælk via maden og væske via kop.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04.30: Flaske med mme ca 150 ml som nu
Morgen 7.30-8: ½ dl. grød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Et par skefulde frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur og får flaske 200ml MME, når hun sover
Frokost 14.30: Risgrød med grøntsager og stille og roligt bliver det til ren grøntsagsmos, igen vand af kop.
Sover middagslur og får flaske 200ml MME, når hun sover
Aften 18: ½ dl. grøntsagsmos og igen vand af kop.
Puttes til natten ca kl. 19 og får igen 200ml MME
Sen aften 23: Får igen 200ml MME som nu
Jeg synes du skal vente med havregrød, øllebrød og flerkornsgrød til din datter er blevet 6 måneder - det er ført den 19 hun bliver det .. :) I stedet kan du give hende hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød - se i babykøkkenet her på siden hvordan du laver quinoagrød og æble og papajapure, det smager rigtig godt. Gå ind under web-TV/babykøkkenet :)
Hvis du kan følge ovenstående plan så får din datter, hvad hun umiddelbart har behov for - og du må så leve med at hun indtager størstedelen af sit mælkebehov sovende. Som sagt, så er der børn der har det sådan og det vigtigste her må være at hun får sin mælk :)
Jeg synes også du skal tale med jeres læge om, hvor meget mælk lægen skønner din datter har behov for i døgnet, for at være dækket ind. Hvis du har aftalt med lægen, hvad hendes minimumindtag af flaske skal være, så ved du præcist hvor meget hun skal have, for at være dækket ind med jern, vitaminer, mineraler osv. og vil naturligt også bedre kunne finde roen, hvis hun så en gang imellem afviser og ikke helt drikker så meget, som du måske troede hun skulle :)
Håber du hermed har fået lidt ro på og lidt hjælp med på vejen.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske