Svar: Markant anderledes søvn
2. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Sarah
Det er helt naturligt at din dreng begynder at være mere vågen nu, og lægge mere og mere mærke til hvad der sker omkring ham. Du begynder sandsynligvis at kunne fornemme at jeres kontakt bliver mere og mere intens, han kikker på dig meget bevidst, smiler, pludrer også mere og mere i dialog. Han kan også i denne alder se farver og registrerer former og figurer på en anden måde end tidligere og han har naturligt brug for at være mere aktiv i sine vågne perioder.
Så at du oplever ham mere vågen og "mere på" end tidligere er altså helt normalt for hans alder. Men stadig skal han naturligvis også sove og det kan være nødvendigt at du hjælper ham til ro - og nogle gange vælger at trille ham i barnevognen, fordi du så derved får ham til at sove i hvert fald en lidt længere lur midt på dagen. Det er vigtigt at du begynder at hjælpe ham til en rytme og netop får påvirket hans indre ur, hans indre rytme ved f.eks. at trille ham til middagsluren :)
Du skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur - samme signaler). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeg tænker altså at du ved at lægge mærke til hvilken bevidsthedsstilstand han er i, kan forsøge at få skabt en rytme, hvor det bliver lidt mere tydeligt, hvornår det er sovetid og hvornår det er aktiv og vågen tid. Nogle gange sker det, at man kommer til at putte ham lidt for tidligt, og måske prøver at putte der, hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Andre gange, så puttes han måske for sent og han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove og her har han så behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin vogn og trillet lidt for at holde sig sovende ...
Prøv også at medtænke mælk som en fast del af hans putteritual, så han altid får mælk når han skal sove. Det er vigtigt for at han kan sove et lidt længere stræk - eller vågner han naturligt fordi han er sulten :)
Prøv om du kan lægge ham lidt hyppigere til brystet og derved øge din mælkemængde lidt, det kan sagtens have effekt i forhold til søvn og det at sove lidt længere :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske