Svar: Overvægt
26. april 2011
Alder:
10 år
Kære mor
Det kan godt lyde som om at jeres dreng er godt i stand og det er naturligvis vigtigt at du hjælper ham med at spise sundt og få den nødvendige motion.
Han har en alder nu, hvor han naturligt bliver mere og mere opmærksom på hvordan han ser ud, hvad tøj han kan have på i forhold til de andre i klassen og hvor det også betyder rigtig meget for ham at kunne være med, når de andre spiller bold. Selvom han ikke bliver direkte drillet, så er det ikke sjovt at være den sidste der bliver valgt, når de skal spille fodbold, eller bare være den som altid halser efter, fordi de andre kan løbe stærkere - fordi de vejer mindre ...
Det er ikke noget han kan klare selv, det er noget I er nødt til at gå aktivt ind i - og det vil være rigtig godt at I alle sammen ændrer motions og spisevaner. Det betyder at I alle sammen skal slukke for fjernsyn og computer, og i stedet gå, løbe eller cykle en lang tur - dagligt.
Når man skal tage sig så handler det om at forbrænde flere kalorier end man indtager og her spiller motion en vigtig rolle. For nogle børn i jeres drengs alder kan det være en stor motiverende faktor at få en skridttæller på - han skal gå 10.000 skridt dagligt, det er rigtig mange og I voksne kan jo tage en på også, så I også der støtter og lige går en ekstra aftentur eller lignende, for at nå op på det daglige antal.
Mellemmåltider kan godt gøres lidt søde - uden at være usunde. Jeg vil foreslå at I serverer råkostsalat, lavet af revne gulerødder, spidskål og så blandet med lidt revne æbler, rosiner og stykker af ananas. Så får han lidt sødt og samtidig også noget som mætter og som er sundt. Giv ham også gulerødder med i skole, så han har noget at spise, når lysten til noget lækkert melder sig. Det kan også være en lille bøtte med lidt frisk frugt, skåret i tern og let at spise. Så behøver han ikke købe det usunde på klubben.
Det er rigtig godt at han er glad for tennis og det er et stort plus at han er glad for svømning. Det vil være rigtig godt at finde et svømmehold til ham efter sommerferien, og I kan også undersøge om de har et sommerhold, som man kan komme på. Det tilbud findes nogle steder, netop i skolernes sommerferie. Det er rigtig godt med svømning - og samtidig fint at han vil det, selvom han jo der står uden tøj foran alle de andre - super godt!
Og så synes jeg at I skal tale med jeres læge om at få en henvisning til en diætist, som kan hjælpe med at sammensætte en madplan til jer. Hun kan tale med jeres dreng om hvad han godt kan lide og hvad han ikke vil undvære i sin kost og få sammensat maden, så han ikke føler at han går glip af en masse, men stadig taber sig. Det vil også motivere ham, at skulle hen og tale med en omkring kosten og at der bliver fulgt op på tingene.
I kan også tale med skolesundhedsplejersken og lave en aftale med hende om at hun taler med jeres dreng, evt. kontrolvejer eller andet, hvad I nu har lyst til.
Alternativet til havregryn om morgenen kunne være en portion minifras serveret med skummetmælk og uden sukker. Men som sagt vil det være rigtig godt at få fat i en diætist til at hjælpe jer med en dagsplan :)
Det nytter ikke noget at forklare ham, hvor vigtigt det er at spise sundt, komme ud at røre sig osv. Alt det ved han godt, det har han hørt masser af gange før - og han magter det ikke selv. Det er jer der skal ændre på tingene - og det for hele familien, det skal være et fælles projekt, og ikke hans projekt, sådan er det nødt til at være, når der er tale om børn :)
Håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske