Overvægt

26. april 2011

Alder:
10 år

Overvægt

Hej Helen.

Mit spørgsmål denne gang omhandler vores dreng på 10½ år, som desværre i løbet af især det sidste år er blevet overvægtig - eller det tror jeg i hvert fald at han er. Han måler 149 cm og vejer 46 kg.

Det er især rundt om maven - op over brystkassen og op om hagen hvor han har taget på. Og det er nu så meget at han dagligt er ked af det - også selv om han ikke bliver drillet med det. Heldigvis.

Men det generer ham at han er større end de andre drenge som han omgåes og han vil rigtig gerne af med de generende mavedeller.

Han har aldrig været en særlig aktiv dreng - lige fra han var lille har han helst villet sidde og tegne og lave mere stillesiddende sysler. Nu er det afløst af computeren og playstation.

Vi prøver at forklare ham at det er vigtigt, at han kommer ud og rører sig hver dag - og han ved det godt, men har svært ved at motivere sig selv til at lave noget fysisk.
Han er begyndt til tennis en gang om ugen og så er han glad for svømning, som de har i skolen lige nu. Det er i hvert fald noget vi vil fortsætte med, når den nye sæson starter.

Vi har en regel om at vi ikke ...

Annonce

... spiser slik i hverdagene. Fredag aften får han sine højt elskede popcorn og lørdag får han lørdagsslik.
Vi føler heller ikke at vi kan tage alt fra ham - han er jo trods alt bare en dreng på 10 år.
Selv om vi er strikse i hverdagen, så kan vi ikke overvåge ham til dagligt i skolen og i klubben, og vi må sande, at der er rigtig mange fristelser han skal tage stilling til hele tiden.

Han vil så gerne gøre noget aktivt for at ændre det, men det er bare så svært.
Samtidig er vi i tvivl om hvordan en madplan skal se ud for hans vedkommende, hvis han gerne vil tabe sig, så vi er sikre på at han får hvad han skal bruge.

Har du nogle indspark, gode råd og evt. en madplan vi kan gå ud fra?
Han er en smule kræsen, men ikke mere end at det er til at have med at gøre.

Hvad er bedst at spise til morgenmad (hvis ikke lige havregryn - det kan han desværre ikke få ned), frokost og aftensmad - samt mellemmåltider der kan dæmpe hans søde og salte tand?

Han er ellers en glad og klog dreng, så det smerter rigtig meget at se ham være så ked af det pga. vægten.

Håber du kan hjælpe.
På forhånd tak

Mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

13. november 2023 | Sovevaner | 10 år

10årig bange for ikke at kunne sove

Kære Helen Vores datter på 10 år er lige pludselig begyndt at sove rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder