Brev:
Overvægt
26. april 2011
Alder:
10 år
Overvægt
Hej Helen.
Mit spørgsmål denne gang omhandler vores dreng på 10½ år, som desværre i løbet af især det sidste år er blevet overvægtig - eller det tror jeg i hvert fald at han er. Han måler 149 cm og vejer 46 kg.
Det er især rundt om maven - op over brystkassen og op om hagen hvor han har taget på. Og det er nu så meget at han dagligt er ked af det - også selv om han ikke bliver drillet med det. Heldigvis.
Men det generer ham at han er større end de andre drenge som han omgåes og han vil rigtig gerne af med de generende mavedeller.
Han har aldrig været en særlig aktiv dreng - lige fra han var lille har han helst villet sidde og tegne og lave mere stillesiddende sysler. Nu er det afløst af computeren og playstation.
Vi prøver at forklare ham at det er vigtigt, at han kommer ud og rører sig hver dag - og han ved det godt, men har svært ved at motivere sig selv til at lave noget fysisk.
Han er begyndt til tennis en gang om ugen og så er han glad for svømning, som de har i skolen lige nu. Det er i hvert fald noget vi vil fortsætte med, når den nye sæson starter.
Vi har en regel om at vi ikke spiser slik i hverdagene. Fredag aften får han sine højt elskede popcorn og lørdag får han lørdagsslik.
Vi føler heller ikke at vi kan tage alt fra ham - han er jo trods alt bare en dreng på 10 år.
Selv om vi er strikse i hverdagen, så kan vi ikke overvåge ham til dagligt i skolen og i klubben, og vi må sande, at der er rigtig mange fristelser han skal tage stilling til hele tiden.
Han vil så gerne gøre noget aktivt for at ændre det, men det er bare så svært.
Samtidig er vi i tvivl om hvordan en madplan skal se ud for hans vedkommende, hvis han gerne vil tabe sig, så vi er sikre på at han får hvad han skal bruge.
Har du nogle indspark, gode råd og evt. en madplan vi kan gå ud fra?
Han er en smule kræsen, men ikke mere end at det er til at have med at gøre.
Hvad er bedst at spise til morgenmad (hvis ikke lige havregryn - det kan han desværre ikke få ned), frokost og aftensmad - samt mellemmåltider der kan dæmpe hans søde og salte tand?
Han er ellers en glad og klog dreng, så det smerter rigtig meget at se ham være så ked af det pga. vægten.
Håber du kan hjælpe.
På forhånd tak
Mor :-)