Svar: Refluks og søvn
26. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære K
Det er godt at I har fundet ud af at jeres drengs problemer skyldes refluks og at du kan mærke at tiden også arbejder for jer - selvom det ikke er rart at han skal have problemer med sure opstød, smerter osv. så er der en forklaring og du ved at han formodentlig vil vokse sig fra det. Han lyder heller ikke til at have nogen form for påvirket trivsel, selvom han gylper, så påvirker det ikke hans vægt - en kampvægt på 8 kg. - han lyder til at være rigtig dejligt godt i stand :)
Jeg synes ikke du skal ændre på jeres ammerytme, da det lyder meget passende det du fortæller og da både han og du trives med den rytme I har. Igen må man sige, at hans vægt tyder på at han trives og får den mængde mælk han har behov for og der er ikke grund til at amme hyppigere eller give mindre måltider. Det er netop vigtigt med amning at lade ham regulere sit behov - særligt nu, hvor det er ekstra varmt i vejret er det vigtigt, at han får mulighed for at få en tørstslukker ved brystet en gang imellem og andre gange spise længere tid. Han skal have lov til at flekse ved brystet.
Jeg synes bestemt at I skal lade ham ligge på maven så meget som muligt - også selvom han gylper. Det er fra maveliggende stilling at han får styrke nok i ryg og nakke til at kunne sidde selv og det er også fra maveliggende stilling at han begynder at krybe og derefter kravle. Så det er vigtigt at han er på maven.
Du skal naturligvis prøve at passe det ind i forhold til hans spisetider, så gylpen minimeres, men så vidt muligt altså sørge for at han kommer på maven dagligt. Du skal udnytte maveliggende stilling, når han er på puslebordet og skal skiftes. Du kan med fordel placere et spejl, som han kan ligge foran. Du skal også medtænke at han kan ligge på maven hen over dine lår, eller at du kan bære ham, hvor han ligger på maven i dine arme. Han skal have luftture, hvor han "flyver" fra den ene til den anden af jer - igen på maven - det er alt sammen med til at styrke ham. Så prøv at få lidt maveliggende træning ind i hverdagen i den naturlige måde I er omkring ham på :)
Med hensyn til opstart med grød, så synes jeg ikke man skal være for hurtig med at starte. Det er vigtigt at han er helt parat, når man begynder - ellers risikerer man at han pludselig lukker munden og det med skemad bliver svært.
Det er ikke kun alderen der har betydning for hvornår man starter op, hans mave skal også være parat til at modtage anden føde, han skal kunne åbne munden bevidst for skeen, kunne holde hovedet selv og dreje hovedet bevidst efter maden osv. Og så skal han virke sulten. Han skal virke til at have behov for noget andet, dette viser sig ofte ved at barnet begynder at vågne og søge brystet hyppigere.
I førte omgang kan man forsøge at øge hans indtag af mælk, netop ved at amme hyppigere, så øges mælkemængden og han får naturligt mere og bliver mere mæt. Og hvis dette så ikke er nok, så kan man begynde at give lidt skemad.
Nogle vælger at supplere med en flaske i starten og netop, når der er tale om et barn med refluks, så findes der en specielerstatning som hedder Enfamil AR. Den købes på apoteket og den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven. Nogle har helt med at tilbyde en flaske Enfamil AR om aftenen, netop fordi det kan give lidt ekstra nattero ...
Og ellers er det naturligt igang med skemaden og her anbefaler jeg at man starter med meget få skefulde og altid følge efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din søn måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe ham og lade ham selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hans mave har en chance for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så han får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop.
Hans indtag af grød øges langsomt og når det går godt og han kan spise måske 3/4 dl eller lidt mere, så kan du begynde at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt. Der går måske 2-3 uger, så er han klar til det. Det er bedre at du giver ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
Grøden bibeholder du, så han får noget han kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, hvor udgangspunktet kan være de grøntsager I andre spiser. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
Med hensyn til søvn og blive ammet i søvn, så ser jeg ikke noget problem i dette. Det er umiddelbart en bedre løsning lige nu end at du vugger ham i dine arme og han så lærer at falde i søvn der ...
Brystet kan du stille og roligt lære ham at sove uden. Det vil være naturligt de næste mange måneder at få mælk, men stille og roligt vil du kunne nå dertil, hvor du kan lirke brystvorten ud af munden på ham, han smiler til dig og triller om på siden og sover videre. Det er lettere at komme derfra og over i sin egen seng end det er at komme fra din timevise vuggende favn og ned i egen seng ...
Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske