Brev:
Refluks og søvn
26. april 2011
Alder:
3 mdr.
Refluks og søvn
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar på mine spørgsmål omkring min søns søvnproblemer. Vi har efterfølgende fundet ud af at han lider af refluks og jeg mener at det er årsagen til søvnproblemerne og den meget hårde start som han og vi har haft.
Han får nu medicin mod refluks, Gaviscon, 1 ml efter hvert måltid. Han er en stor dreng på ca 8 kg, 70 cm og 16 uger gammel. Jeg ammer ham og han har altid spist godt, men også gylpet en del og har mange sure opstød som han synker igen. Det er dog aldrig så galt at der er tale om opkast, men han gylper ofte og gerne op til 3 timer efter amning. Jeg kan mærke på ham at han føler ubehag ved opstødne og gylpen bliver nogen gange pjevset og ked af det. Medicinen hjælper lidt, men det virker også til at tiden arbejder for os og at det bliver bedre for hver uge han bliver ældre.
Jeg har dog et par spørgsmål omhandlende refluks:
Jeg har læst at du råder en anden mor til et barn med refluks til at amme mindre måltider, men oftere. Vi er kommet ind i en ret god rutine nu hvor min søn bliver ammet ca hver 3-4 time om dagen ialt 4 måltider og 1-2 måltider om natten. Jeg ville synes at det ville være ærgerligt at forstyrre rutinen af måltider og lure/nattesøvn for at amme ham oftere. Synes du jeg bør gøre det?
Min søn er stærk i ryggen og glad for at ligge på maven. Men det fremprovokerer altid gylp og nu da vi er blevet opmærksomme på at han har refluks, ligger vi ham ikke så ofte på maven længere for at skåne ham for flere opstød end højst nødvendigt. Jeg er dog bekymret for at hans motoriske udvikling vil blive hæmmet af dette. Synes du vi skal ligge ham på maven, selvom han gylper?
Han fylder snart 4 måneder og jeg overvejer at opstarte grød med det samme, da jeg har læst at lidt fastere føde kan hjælpe på at holde bedre på mavesyren. Oprindeligt ville jeg nok have ventet til han nærmede sig de 5 måneder fordi amningen går godt, men nu synes jeg situationen er en anden. Hvad mener du om det?
Pga. refluksen har vi lige fra starten af haft enormt svært ved at få vores søn til at sove. Det har resulteret i nogle uhensigtmæssige søvnvaner hvor vi har brugt timer på at vugge ham i søvn og gå med barnevogn om natten. Det er blevet en smule nemmere, men vi vugger ham dog stadig ofte i søvn, da han har meget afbrudt søvn. Jeg er begyndt at kunne amme ham i søvn aften og nat, hvilket er en meget bekvem måde at få ham til at sove på. Men er det bare endnu en dårlig søvnassociation at give ham?
Med venlig hilsen
K