Refluks og søvn

26. april 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Refluks og søvn

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar på mine spørgsmål omkring min søns søvnproblemer. Vi har efterfølgende fundet ud af at han lider af refluks og jeg mener at det er årsagen til søvnproblemerne og den meget hårde start som han og vi har haft.

Han får nu medicin mod refluks, Gaviscon, 1 ml efter hvert måltid. Han er en stor dreng på ca 8 kg, 70 cm og 16 uger gammel. Jeg ammer ham og han har altid spist godt, men også gylpet en del og har mange sure opstød som han synker igen. Det er dog aldrig så galt at der er tale om opkast, men han gylper ofte og gerne op til 3 timer efter amning. Jeg kan mærke på ham at han føler ubehag ved opstødne og gylpen bliver nogen gange pjevset og ked af det. Medicinen hjælper lidt, men det virker også til at tiden arbejder for os og at det bliver bedre for hver uge han bliver ældre.

Jeg har dog et par spørgsmål omhandlende refluks:

Jeg har læst at du råder en anden mor til et barn med refluks til at amme mindre måltider, men oftere. Vi er kommet ind i en ret god rutine nu hvor min søn bliver ammet ca hver 3-4 time om dagen ialt 4 måltider og 1-2 måltider om natten. Jeg ville synes at det ville være ærgerligt at forstyrre rutinen af måltider og lure/nattesøvn for at amme ham oftere. Synes ...

Annonce

... du jeg bør gøre det?

Min søn er stærk i ryggen og glad for at ligge på maven. Men det fremprovokerer altid gylp og nu da vi er blevet opmærksomme på at han har refluks, ligger vi ham ikke så ofte på maven længere for at skåne ham for flere opstød end højst nødvendigt. Jeg er dog bekymret for at hans motoriske udvikling vil blive hæmmet af dette. Synes du vi skal ligge ham på maven, selvom han gylper?

Han fylder snart 4 måneder og jeg overvejer at opstarte grød med det samme, da jeg har læst at lidt fastere føde kan hjælpe på at holde bedre på mavesyren. Oprindeligt ville jeg nok have ventet til han nærmede sig de 5 måneder fordi amningen går godt, men nu synes jeg situationen er en anden. Hvad mener du om det?

Pga. refluksen har vi lige fra starten af haft enormt svært ved at få vores søn til at sove. Det har resulteret i nogle uhensigtmæssige søvnvaner hvor vi har brugt timer på at vugge ham i søvn og gå med barnevogn om natten. Det er blevet en smule nemmere, men vi vugger ham dog stadig ofte i søvn, da han har meget afbrudt søvn. Jeg er begyndt at kunne amme ham i søvn aften og nat, hvilket er en meget bekvem måde at få ham til at sove på. Men er det bare endnu en dårlig søvnassociation at give ham?

Med venlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer