Svar: Hvor meget skal en tre årig sove?

26. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Umiddelbart lyder det som om at din datter nok skal sove det hun har behov for.

De fleste 3 årige har brug for 12 timers søvn i døgnet, de fleste 4 årige kan klare sig med 11½ time. Dette er gennemsnitlige tal og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.

Din datter sover lidt mindre end gennemsnittet, men stadig en okay mængde søvn, hvis hun de fleste døgn sover ca 11 timer. Det er meget fint at din datter de fleste dage kan klare sig uden middagslur og hun lyder meget privilegeret, når hun kan sove når hun er træt og få lov til at vågne af sig selv. Og de dage, hvor hun så har brug for at sove lidt til middag, ja så er det sandsynligvis også et reelt behov, som hun så skal have lov til at have.

Du må som udgangspunkt tro på, at hun sover når hun er træt og vågner, når hun ikke har behov for at sove mere:)

Hvis du vækker hende om morgenen, så ...

Annonce

... dagen altid starter senest kl. 7.30, så vil hun naturligt også være mere parat til at gå tidligere i seng, når I kommer til putningen om aftenen. Men det kræver at du så også er indstillet på at holde denne rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Hun tåler ikke ret godt at flekse fra dag til dag, det forvirrer hendes indre ur - en nogenlunde fast rytme er stadig bedst. Men igen - hvis det er jer ligemeget om hun sover kl. 20 eller 22, står op kl 7 eller 8.30 - og hun i øvrigt trives godt med dette, så skal I ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er ikke noget i vejen for at være udpræget B-menneske og slet ikke hvis mor og far også er det, så er det kun dejligt at få lov til at sove længe om morgenen. Man behøver ikke ændre på børns rytme, hvis de i øvrigt trives med den rytme de har :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!