Svar: Hvor meget skal en tre årig sove?
26. april 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart lyder det som om at din datter nok skal sove det hun har behov for.
De fleste 3 årige har brug for 12 timers søvn i døgnet, de fleste 4 årige kan klare sig med 11½ time. Dette er gennemsnitlige tal og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Din datter sover lidt mindre end gennemsnittet, men stadig en okay mængde søvn, hvis hun de fleste døgn sover ca 11 timer. Det er meget fint at din datter de fleste dage kan klare sig uden middagslur og hun lyder meget privilegeret, når hun kan sove når hun er træt og få lov til at vågne af sig selv. Og de dage, hvor hun så har brug for at sove lidt til middag, ja så er det sandsynligvis også et reelt behov, som hun så skal have lov til at have.
Du må som udgangspunkt tro på, at hun sover når hun er træt og vågner, når hun ikke har behov for at sove mere:)
Hvis du vækker hende om morgenen, så dagen altid starter senest kl. 7.30, så vil hun naturligt også være mere parat til at gå tidligere i seng, når I kommer til putningen om aftenen. Men det kræver at du så også er indstillet på at holde denne rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Hun tåler ikke ret godt at flekse fra dag til dag, det forvirrer hendes indre ur - en nogenlunde fast rytme er stadig bedst. Men igen - hvis det er jer ligemeget om hun sover kl. 20 eller 22, står op kl 7 eller 8.30 - og hun i øvrigt trives godt med dette, så skal I ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer.
Der er ikke noget i vejen for at være udpræget B-menneske og slet ikke hvis mor og far også er det, så er det kun dejligt at få lov til at sove længe om morgenen. Man behøver ikke ændre på børns rytme, hvis de i øvrigt trives med den rytme de har :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske