Svar: Hvornår det er bedst min søn spiser/sover - 5 mdr.
26. april 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig fint med to måltider skemad nu og det lyder også fint, at din dreng de fleste dage sover 3 lure dagligt. I takt med at han bliver ældre, vil hans rytme ændre sig - han skal have mere skemad og han ændrer også på sine lure. De fleste børn vil ofte i 6-7 månedersalderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt - den sidste powernap springes altså ofte, dette afhænger dog af hvordan han i øvrigt sover, hvor sent osv. i løbet af dagen.
Du skriver at I ofte er ude mellem kl. 13-17 og at dette forstyrrer din dreng - du skal her være opmærksom på at det kan være nødvendigt at I er mere inde og skaber mere ro og rytme omkring netop det at få en længere middagslur, hvis du vil sikre en anden rytme. Men hvis det fungerer godt for både ham og dig behøver du naturligt ikke ændre noget - der må dog være en grund til at du spørger til netop dagsrytmen :)
Mit forslag til en dagsplan, for et barn på 5, knap 6 måneder, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-17: Ammes, tilbydes evt. lidt frugtmos
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes / flaske som nu, puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet varierer efter hvor sent 3. lur ligger. Hvis han først sover sin lur kl 18-19, er det helt naturligt at han ikke går til ro for natten før kl. 21 eller senere :)
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - omkring 6 måneders alderen begynder denne at kunne undværes og du vil her kunne arbejde på en rytme, hvor han sover 5-6 timer uden at få mad. Det er at sove igennem :)
Jeg vil anbefale at du som udgangspunkt giver skemad når din dreng vågner af en lur og ammer inden han skal sove igen. Han skal have vand som tørstslukker sammen med sin mad og så skal du naturligvis også amme ham lidt ekstra ind i mellem, for at sikre ham ekstra væske, når det er varmt :) På den måde skal han naturligt have lov til at regulere sit behov.
Jeg håber at ovenstående dagsplan kan hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske