Hvornår det er bedst min søn spiser/sover - 5 mdr.

26. april 2011

Alder:
5 mdr.

Hvornår det er bedst min søn spiser/sover - 5 mdr.

Hej igen :o)

Jeg ønsker også lidt hjælp til en passende dagsrytme til min søn, da jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvornår det er bedst han spiser/sover i forhold til hans alder.

Jeg havde egentlig tænkt mig med at vente længere med at at give ham skemad, men det var meget tydligt at han var klar til det (han fulgte hver en bid vi tog, og blev helt ude af den når han sad med til bords), så nu er vi oppe på to måltider om dagen. Jeg småammer en del i løbet af dagen. Jeg kommer nok til nogen gange at bruge det som en pause til mig selv, fordi det er det eneste tidpunkt, hvor jeg ikke kan gøre alt muligt andet.

Jeg går alene hjemme med to børn. Vi er oftest ude af huset ml. kl 13-17, hvor vi er i parken, legegrupper, strand osv. Min søn sover desværre ret dårligt når vi er ude, men tager gerne en morgenlur på 2-3 timer i barnevogn i haven.

En typisk dag ser sådan ud

07.00 Morgenamning, sover videre.
08.00 Står op
10.00 Ammer og putter ...

Annonce

... til lur
12.00 Op fra lur/ammer lidt
12.30 Frokost bestående af avocado/bananmos + vand af kop
13.00 - 17.00 Ude af huset - sover en eller to korte lure - jeg ammer nok en gang eller to og han får måske lidt banan e.l.
18.00 Aftensmad bestående af grøntsagsmos/frugtmos med vand af kop.
19.00 tager nogen gange en lille lur.
21.00 sengetid - får de fleste aftner en flaske med mme.

Jeg ammer for det meste stadig et par gange om natten. Han tager ikke sut om natten, men søger rigtig meget, og tit skal han bare lige have brystet i munden, så sover han igen. Hans seng står ved siden af vores uden siden på, så han ender for det meste i sengen alligevel.

Jeg skal om 3 uger ud at rejse alene med begge børn i to uger, hvor jeg ved vi alle tre kommer til at sove i samme seng, men når jeg kommer tilbage, vil jeg gerne have ham til at sove helt i egen seng.

Jeg håber du kan hjælpe mig med en passende dagsplan, der kan fungere for os.

Mange hilsner igen:o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

1. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet

Kære Helen. Jeg har tidligere skrevet ang. min søns manglende søvn. Det er...

30. juli 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Mælk og allergidisponering

Kære Helen Min dreng, som nu er godt 5 måneder gammel, er for 3 uger siden...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder