Brev:
Putteritual - 15 mdr.
14. april 2011
Alder:
15 mdr.
Putteritual - 15 mdr.
Hej Helen
Vi søger nogle gode råd i forbindelsen med putningen af den mindste på 15 måneder. Måden det foregår på er at vi ligger os med ham sammen på dobbeltsengen 10-25 minutter, hvor han ligger sig trygt til at sove. Senere på aftenen bærer vi ham så i seng. Her sker det gerne at han vågner op, men med en tår vand, nogle bløde strøg eller en hånd på maven har vi ofte haft held med at få ham til at acceptere sin egen seng, ihvertfald nogle timer.
Men så er det jo at man efterhånden som natten skrider frem bliver lidt desperat med sin søvn og så tager vi ham tilbage i seng, hvor han sover bedst, og hvor det ikke generer os at have ham når først vi sover.
Det lidt småegoistiske synspunkt vi så er begyndt at have er at det kunne være dejligt at han ikke behøvede at starte med at ligge i vores seng. Det er som om at når det er hans udgangspunkt, så er det også der han søger tilbage. Det er den ene ting og så selvfølgelig at når vi er selv hjemme med børnene - der er også en storesøster på 4,5 - så er det lidt ærgerligt at han ikke kan sove uden fysisk kontakt.
Vi har prøvet at have ham med til storesøsters godnatritual (bog, sang, trylleremse og snak) og det er han bare slet ikke rolig nok til. Han kaster rundt med søsters ting, vil spise bogen, laver høje lyde så vi ikke kan snakke sammen osv. Han er nok endnu for lille til at kunne have sådan en stille stund. Og man er jo lidt splittet mellem at være der for dem begge. Nogle gange lykkes det at putte ham først, at gå ind i soveværelset ved 19tiden mens hun ser TV, men andre gange tager det længere tid eller der er noget andet der gør at hun bliver først træt. Så er der valget mellem at lade ham splitte hendes værelse ad til atomer og gøre hendes stille stund til en stresset stund eller at putte ham i tremmesengen og rende frem og tilbage for at berolige ham, for det protesterer han voldsomt imod.
Han har aldrig lært at falde i søvn i sin egen seng, som det første - kun ud på aftenen hvor han altså allerede har overgivet sig til trætheden. Da han var baby svøbte vi ham og vuggede ham. længe. Tror faktisk kun vi stoppede fordi han blev så tung. Og dengang virkede at ligge sig med ham som en godt overgangsritual - men hvordan får vi ham nu til at flytte i sin egen seng, hvis den overgang ikke skal blive normen?
Han har gået i vuggestue i ca. halvanden måned og her er han blevet indkørt i deres rytme med en lur om dagen fra 11.15 til alt mellem 13.30 og 15.45. Nogle gange vækker de ham hvis det nærmer sig det sene tidspunkt. Tidligere gik han i dagpleje hvor han sov formiddagslur og eftermiddagslur - vuggestuemodellen er umiddelbart den bedste i forhold til at han bliver naturligt træt om aftenen, men som sideeffekt er der så også noget mere utilfredshed om eftermiddagen. Han trives rigtig godt i sin vuggestue og kan sagtens holde sig vågen om formiddagen. Det er hjemme om eftermiddagen at trætheden først kommer til udtryk.
Der er selvfølgelig en del uforudsigelighed omkring tænder, tendens til forstoppelse og i perioder øreproblemer og det påvirker selvfølgelig søvnen - det kan vi mærke, når det er.
Nogle nætter sker det at han tager måske 4 timer i sin egen seng midt på natten - og så har det været en god nat. Det svinger meget. Han har for nogle måneder siden f.eks. slet ikke blevet hentet ind til os i løbet af natten.
Har du et godt råd til hvordan vi kan få et nyt putteritual, som ikke inkluderer at den voksne skal være i lang tid bag en lukket dør med lillebror? Jeg ved godt at den store ikke tager skade af at sidde lidt selv - men det er jo sådan at man ved aldrig hvor lang tid det tager derinde og det stresser faktisk også (hvilket jo igen kun gør at det tager endnu længere tid for ham, fordi vores irritation smitter af)
Hilsen